100 tips en voorbeelden van duurzame mode en textiel
    Artikel

    100 tips en voorbeelden van duurzame mode en textiel

    Door | 20 december 2016 | Bron: MVO Nederland

    Voor alle ondernemers in de modebranche die hun kleding eerlijker en duurzamer willen maken, verzamelde MVO Nederland ruim honderd tips en voorbeelden die laten zien dat het kan.

     

    De publicatie Mode die goed zit geeft een uniek overzicht van MVO-trends en duurzame koplopers volgens de negen thema’s van het Convenant Duurzame Kleding en Textiel. Het zijn bedrijven die als voorbeeld kunnen dienen voor de rest van de sector omdat ze milieuvriendelijk produceren, zorgen voor veilige arbeidsomstandigheden, kinderarbeid tegengaan, of dierenwelzijn bevorderen.

     

    Van achterloper naar koploper

    ‘Juist in Nederland is de aandacht van bedrijven, politiek en NGO’s voor duurzame kleding de laatste jaren flink gegroeid’, aldus Michiel van Yperen, sectormanager Fashion bij MVO Nederland. ‘De sector is zich van grootste achterloper naar een koploper aan het bewegen. Hoewel er nog een wereld te winnen is, laat een steeds grotere groep bedrijven zien dat het eerlijker en duurzamer kan, zowel textielsupers als mkb’ers.’

     

    Tal van voorbeelden

    Veel Nederlandse kledingbedrijven lopen voorop in maatschappelijk verantwoord ondernemen en in duurzame technieken:

    MYOMY is na de start in 2007 bekend geworden als een van de eerste succesvolle duurzame tassenmerken. Alle medewerkers in de fairtrade-gecertificeerde ateliers in India verdienen een leefbaar loon. Het Nederlandse bedrijf Dyecoo ontwikkelde jaren geleden al een machine die textiel verft met CO₂ in plaats van water. De restanten kleurstof worden opgevangen en komen niet in het milieu terecht. Circulaire jeans van het eerste uur is Mud Jeans. Voor €7,50 per maand lease je een spijkerbroek die na gebruik wordt ingeruild voor een nieuwe. De versleten exemplaren worden gerecycled tot nieuwe en zijn daar ook op ontworpen.

     

    Het moet anders

    De wereld verandert in rap tempo, de kledingsector ook. De Rana Plaza-ramp in Bangladesh was een kantelpunt. Ruim 1100 textielarbeiders vonden in 2013 de dood toen het gebouw met acht verdiepingen instortte wegens het omzeilen van de bouwvoorschriften. De ramp schudde de sector wakker toen bleek dat veel gevestigde modemerken er hun kleding lieten maken. Dat moest anders. En het kan ook anders, zo tonen de eerste bedrijven nu aan.

     

    De beste aanknopingspunten

    Het Convenant Duurzame Kleding wil de toeleveringsketen uit de anonimiteit halen. Ruim 75 modemerken doen al mee. Uiteindelijk moet de hele modebranche aan de slag met de negen thema’s uit het plan: van circulaire kleding tot vakbondsvrijheid. Het begint allemaal met het onderzoeken van je eigen keten. MVO Nederland verzamelde in negen verhalen de beste aanknopingspunten.

     

    Ga naar de campagnesite: ‘Mode die goed zit’

    Download de PDF met 100 tips in 9 verhalen

    Reacties

    We hopen dat de discussies die plaatsvinden op TGTHR energiek en constructief zijn en aanzetten tot nadenken! Om een reactie te kunnen plaatsen moet je je inloggen of gratis registreren. Je eerste reactie moet door de redactie worden goedgekeurd. De hieropvolgende reacties worden automatisch geplaatst. De redactie houdt zich het recht voor te lange reacties in te korten. Reacties die overdreven commercieel, kleingeestig, beledigend of off-topic zijn, kunnen door de redactie worden verwijderd. Alle berichten worden eigendom van TGTHR.

    Magazine TGTHR

    Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

    Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
    whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

    Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen