Interview

3.500 zonnepanelen op parkeerdek Carbon6

Door | 16 april 2018

Vanaf volgende maand produceren 3.500 zonnepanelen circa 35 procent van de benodigde energie in Carbon6, het voormalige CBS-gebouw in Heerlen. De zonnepanelen liggen op een houten constructie, gemaakt van duurzaam hout. Het regenwater dat op het dak valt, wordt gezuiverd met een helofytenfilter. “CarbonBlue is een zeer duurzaam project”, vertelt Dirk van der Ven, COO van World of Walas. “De technische opening van het project vindt plaats in mei. Dan zullen we volop proefdraaien.”

 

Door Ingrid Rompa

 

Het voormalige hoofdkantoor van CBS huisvest momenteel een community van zo’n 130 huurders. “Carbon6 zijn we gestart in 2012”, vertelt Dirk enthousiast. “Het heeft een groot aantal jaar leeg gestaan, maar nu vind je er heel veel ateliers, creatieve industrie, Urban Farming en meer van dat soort functies. Het overgrote deel zijn kleine tot middelgrote ondernemingen, en daar zit ook de kracht. Er zijn heel veel kruisbestuivingen gaande.”

 

Energietransitie

De methode van Walas Concepts is om zo’n pand geleidelijk te ontwikkelen. “We knappen het dus niet in een keer op; dat neemt meerdere jaren in beslag. De eerste fase is nu afgerond.” Belangrijk onderdeel van het project is de energietransitie. “Om een voorbeeld te geven: in het eerste jaar verstookten we circa 600.000 kuub gas voor de verwarming van het hele pand. Om de energiekosten onder controle te krijgen hebben we gezocht naar een duurzame oplossing. Wij houden ons hierbij vast aan de Earth Charter beweging en Earth Charter Cities. We proberen als inspirator constant bezig te zijn met verduurzaming.”

 

Oorspronkelijk werd gedacht aan zonepanelen op het dak van het pand. “Ons gebouw bestaat echter uit veel kleine vleugels en een klein dak, dus dat is niet echt geschikt voor zo’n groot project. Voor een substantiële oplossing hadden we veel meer oppervlakte nodig. Toen kwamen onze parkeerdekken in beeld.”

 

 

Naast het gebouw bevinden zich twee grote parkeerterreinen met een ondergrondse parkeergarage. “Per parkeerdek spreek je over 4.200 m2”, licht Dirk toe. “Nu we boven het eerste parkeerdek een dakconstructie hebben gemaakt met 3.500 zonnepanelen, wordt dubbel gebruik gemaakt van de vierkante meters: parkeren én energieopwekking. We hebben het project CarbonBlue genoemd, en er zijn nu al plannen voor CarbonBlue2.”

 

Duurzaam hout

Bij alle beslissingen die worden genomen, wordt nagedacht of het nóg beter kan. “Met het oog hierop hebben we gekozen voor een houten- in plaats van een stalen constructie. En dat is gelukt. We gebruiken nu duurzaam hout uit Afrika dat op een bijzondere manier wordt gekapt. De bouwtechniek heet ‘Low Impact Lumbering’.”

 

CarbonBlue heeft nog meer duurzame onderdelen, zoals oplaadpunten voor elektrische auto’s en een helofytenfilter, die fijnstof in de lucht en koperdeeltjes van de naastgelegen spoorlijn uit het regenwater filtert. “In het midden van ons parkeerdek staat een betonnen bak. Daar groeiden voorheen struiken en bomen in. Nu hebben we daar een natuurlijk systeem van gemaakt met struiken, riet- en grassoorten, die het regenwater zuiveren.”

 

Met CarbonBlue kan met het aantal zonuren dat we in Nederland hebben, ruim een derde van het elektriciteitsverbruik van het gebouw Carbon6 worden opgewekt. “We hebben 1 megawatt aan opgesteld vermogen”, meldt Dirk. “CarbonBlue zorgt voor een energieproductie van – naar verwachting – 900.000 kWh per jaar. In totaal wordt jaarlijks 400.000+ kg CO2 gereduceerd en daar is nog niet in meegenomen de CO2 reductie tijdens de bouw. Het project wordt eind mei opgeleverd. Begin juli is de officiële opening.

 

Meer weten over World of Walas?

Reacties

We hopen dat de discussies die plaatsvinden op TGTHR energiek en constructief zijn en aanzetten tot nadenken! Om een reactie te kunnen plaatsen moet je je inloggen of gratis registreren. Je eerste reactie moet door de redactie worden goedgekeurd. De hieropvolgende reacties worden automatisch geplaatst. De redactie houdt zich het recht voor te lange reacties in te korten. Reacties die overdreven commercieel, kleingeestig, beledigend of off-topic zijn, kunnen door de redactie worden verwijderd. Alle berichten worden eigendom van TGTHR.

Magazine TGTHR

Wil je óók TGTHR magazine ontvangen?

Neem een abonnement en krijg voor
slechts € 39,- het 84 pagina's tellende magazine
vier keer per jaar toegestuurd!

Klik hier om een abonnement te nemen