‘Het Ministerie van ­Financiën moet het ­Ministerie van ­Duurzaamheid worden’
    Magazine

    Afscheidsinterview met MVO Nederland-directeur Willem Lageweg

    ‘Het Ministerie van ­Financiën moet het ­Ministerie van ­Duurzaamheid worden’

    Door | 14 juni 2016

    Na ruim tien jaar zwaait Willem Lageweg af als directeur-bestuurder van MVO Nederland. Het waren enerverende jaren waarin hij de MVO-agenda in ons land medebepaalde, waarin geëxperimenteerd is met nieuwe ­manieren om bedrijven te stimuleren en waarin de organisatie uitgroeide tot een ­baken in duurzaam Nederland. En zijn afscheidsboodschap is een ernstige.

     

    Op donderdag 19 mei gaf Lageweg op Nyenrode Business Universiteit de Henk van Luijk-lezing – vernoemd naar de Nederlandse pionier in de bedrijfsethiek – waarin hij een pleidooi hield voor een herwaardering van de bedrijfsethiek. Volgens Lageweg is MVO zijn bedrijfsethische fundament uit het oog verloren en is het de hoogste tijd om daar verandering in te brengen. Een uitstekende aanleiding voor een afscheidsinterview met een wereldverbeterende ‘real-politiker’ over wortels, morele autoriteit, moed en de toekomst van MVO.

     

     

    Hoe verklaar je dat de bedrijfsethiek de afgelopen jaren aan aandacht heeft ingeboet, zelfs tegen de achtergrond van groeiende duurzaamheidsproblemen, diverse grote bedrijfsschandalen en de sterk toegenomen aandacht voor MVO?

    ‘In de afgelopen tien, vijftien jaar is MVO sterk opgekomen, waarbij er in mijn beleving een versnelling is gekomen vanaf ongeveer 2006-2007. In die periode heeft MVO zich vooral sterk ontwikkeld op de as Planet-Profit. Duurzaamheid in de ecologische zin van het woord, dus. Ook zijn er ondertussen behoorlijke vorderingen gemaakt op het uitdrukken van duurzaamheid en onduurzaamheid in economische waarde. Dat is nog steeds niet perfect, maar het is volop aan de gang. Puma is een mooi voorbeeld van een bedrijf dat haar ecologische voetafdruk direct heeft vertaald naar de winst- en verliesrekening. Daar zit veel dynamiek omheen: MVO heeft die invulling gekregen en ondersteund. Het hele discours over MVO gaat daar ook over: MVO moet uiteindelijk financiële waarde hebben via bijvoorbeeld kostenvoordelen, terugverdientijden en businesscases.

     

    Het heeft in mijn ogen geholpen – en dat heb ik vanuit MVO Nederland ook altijd uitgedragen – om met name de groep achter de voorhoede in het bedrijfsleven in beweging te krijgen. Ik heb dan ook heel bewust beleid gevoerd om de duurzame boodschap op die manier te framen, taal te zoeken en het hanteerbaar te maken om een beweging…

    Lees dit artikel gratis

    Verduurzamen doe je niet alleen, dat doe je samen! Registreren is gratis en verplicht je tot niets, maar kan jou wel verder helpen met duurzaam ondernemen! Zo kan je al onze artikelen lezen op de website, je netwerk vergroten of je eigen nieuws en columns publiceren op TGTHR.

    Registreer je ook (helemaal gratis) voor TGTHR en lees het complete artikel. Ben je al geregistreerd? Dan kun je hieronder inloggen.

    Magazine TGTHR

    Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

    Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
    whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

    Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen