Collegereeks Psychologie voor duurzaamheid
    Oct
    26

    Psychologie voor duurzaamheid

    Als er één sleutel voor duurzaamheid is, dan is het hoogstwaarschijnlijk menselijk gedrag. Om die reden zijn inzichten uit de psychologie onmisbaar voor iedere serieuze duurzaamheidsprofessional. De psychologie biedt allerhande kennis en handvatten om tegen de achtergrond van duurzaamheidsvraagstukken slim met zowel de mogelijkheden als de beperkingen van ons gedrag om te gaan.

     

    Maar hoe vanzelfsprekend die notie ook mag klinken, zo weerbarstig is de praktijk. Het blijkt vaak lastig om kennis van gedrag effectief in te zetten voor duurzaamheid. Het menselijk doen en laten, gestuurd door een combinatie van uiteenlopende motivaties, opvattingen over en ervaringen met duurzaamheid, rollen en identiteiten, emoties en de sociale omgeving, laat zich nu eenmaal niet zo gemakkelijk beïnvloeden. Of het nu gaat om het succesvol vermarkten van duurzame producten, om het sneller realiseren van beleidsdoelstellingen op het gebied van duurzaamheid, om meer draagvlak voor duurzaamheid binnen een organisatie te verkrijgen, om ruimte te geven aan gevoelens die het werken aan een betere wereld oproept, of om mensen te mobiliseren om actie te ondernemen tegen klimaatverandering: inzicht in de werking van het menselijk brein is essentieel om duurzame ontwikkeling écht te versnellen.
    Een betere wereld begint bij gedegen mensenkennis.

     

    Van theorie tot praktijk

    ImpactAcademy nodigt je uit om dit najaar deel te nemen aan de vijfde en wederom geheel nieuwe editie van de succesvolle collegereeks ‘Psychologie voor Duurzaamheid’. De collegereeks richt zich vanuit diverse, actuele en originele invalshoeken op de mythes en de mogelijkheden van menselijk gedrag om duurzaamheid te bevorderen. In deze reeks delen inspirerende topsprekers en vooraanstaande deskundigen uit binnen- en buitenland hun belangrijkste inzichten en formuleren zij op een toegankelijke manier ideeën en oplossingen, waarbij theorie en praktijk met elkaar worden verbonden. Ieder van hen doet dat vanuit zijn of haar eigen specialisme, opvattingen en ervaringen, in een eigen stijl. Daarmee biedt deze collegereeks je een rijke en inspirerende leerervaring die jouw duurzame denken en doen uitdaagt en zicht biedt op praktische toepassingen van de psychologie voor duurzaamheid voor jouw organisatie en binnen jouw praktijk.

     

    Programma

    Het programma van deze collegereeks is opgebouwd uit vijf sessies, waarvan de laatste sessie het karakter heeft van een workshop.

    College 1 Persuasion by design: een praktijkmodel voor het sturen van duurzaam gedrag
    Dr. Reint-Jan Renes (Hogeschool Utrecht, Wageningen Universiteit)
    College 2 Van angst naar actie: een psychosociaal perspectief op duurzaamheid
    Dr. Renée Lertzman (auteur boek ‘Environmental melancholia’)
    College 3 Having fun while changing the world: it is possible! (Or is it?)
    Ed Gillespie (Futerra)
    College 4 Denk niet aan duurzaamheid: gedrag beïnvloeden via taal en framing
    Drs. Sarah Gagestein (Taalstrategie)
    College 5 Vier routes voor gedragsverandering: werken met de psychologie van duurzaamheid
    Drs. Aranka Sinnema (Duwtje)

     

    Data, tijd en locatie

    De colleges vinden plaats op donderdag 26 oktober, 9 november, 23 november, 7 december en 21 december in het centrum van Utrecht. De colleges starten om 15.00 uur en duren tot 17.30 uur (inloop vanaf 14.30 uur). Let op: de voertaal van zowel het tweede als het derde college is Engels.

     

    Doelgroep

    De collegereeks is toegankelijk voor iedereen die in het snijvlak van psychologie, duurzaamheid en gedragsverandering is geïnteresseerd. De collegereeks is in het bijzonder interessant voor MVO-managers, duurzaamheidscoördinatoren, beleidsmakers die zich richten op het stimuleren van duurzaamheid, managers sociale innovatie, HR-managers en marketing- en communicatieprofessionals die zich met duurzaamheid bezighouden. Iedere andere geïnteresseerde is uiteraard eveneens van harte welkom om deel te nemen.

     

    Studiemateriaal

    Deelnemers aan deze collegereeks ontvangen gratis het ‘Draaiboek Gedragsverandering’. Tevens ontvangen deelnemers per college een rijke selectie aan studiematerialen om zich vrijblijvend verder te verdiepen in de materie. Dit studiemateriaal wordt digitaal beschikbaar gesteld.

     

    Deelnamekosten en inschrijven

    Er kunnen maximaal 50 personen deelnemen aan deze uitdagende collegereeks. Deelname kost € 795,- (excl. BTW), inclusief studiemateriaal en eindborrel. Leden van TGTHR krijgen 10 procent korting en kunnen hieronder hun kortingscode aanvragen. Wil je meer informatie? Neem dan contact met Lars Moratis van ImpactAcademy via lars@impact-academy.nl of 06-14.24.76.25.
    Wil je je inschrijven voor deze collegereeks? Ga dan naar www.impact-academy.nl.

     

    Let op: Bij ImpactAcademy is deelnamerecht aan collegereeksen overdraagbaar. Als je een of meerdere keren
    bent verhinderd, kun je gewoon iemand anders in jouw plaats laten deelnemen.

    Aanmelden

    Als lid van TGTHR ontvang je 10 procent korting op deelname aan dit evenement. Neem vóór aanmelden contact met ons op via onderstaande knop, of stuur een mailtje naar info@tgthr.nl en vermeld daarin de url en je naam, en wij sturen je zo snel mogelijk de kortingscode toe.

    Locatie

    Magazine TGTHR

    Wil je óók TGTHR magazine ontvangen?

    Neem een abonnement en krijg voor
    slechts € 39,- het 84 pagina's tellende magazine
    vier keer per jaar toegestuurd!

    Klik hier om een abonnement te nemen