Alles heeft een prijs De werkelijke kosten van producten - impact monetariseren
Artikel

Drie tips om te starten met impact monetariseren

Alles heeft een prijs: de werkelijke kosten van producten

Door | 13 juni 2018

Hoe kan het dat een vliegticket naar Marseille evenveel kost als 13 liter benzine? Hoe kan het dat een liter melk goedkoper is dan een liter bruisend water? En waarom is het recyclen van puur goud uit oude laptops duurder dan het winnen en zuiveren van gouderts uit mijnen? Het antwoord is simpel, niet alle ‘kosten’ zijn zichtbaar in de prijs van het product. Deze verborgen kosten, zoals invloed op klimaatverandering, volksgezondheid en arbeidsomstandigheden, zien we meestal niet terug op het prijskaartje van een product.

 

DOOR MISHA ELKERBOUT

 

Gelukkig proberen steeds meer organisaties inzicht te geven in hun effect op de maatschappij door dit door te rekenen naar monetaire waarde. Door impact in euro’s uit te drukken worden bedrijven transparanter naar de buitenwereld en kunnen ze intern slimmere keuzes maken. Zo kan impact-monetarisering laten zien dat het outsourcen van productielijnen naar lagelonenlanden niet voordeliger is dan productie in de Benelux.

Maar hoe werkt zo’n berekening? Hieronder geef ik drie tips om te starten met impact monetariseren.

 

Tip 1: Bepaal je belangrijkste impactgebieden

Als startpunt wil je bepalen waar de grote impact van jouw organisatie zit. Hoe ziet de waardeketen eruit en hoe creëer je waarde? Daarnaast…

Alle artikelen op TGTHR lezen?

Registreer je dan (helemaal gratis) voor TGTHR! Je kunt dan alle artikelen op de website lezen.
Ben je al geregistreerd? Dan kun je hieronder inloggen.