Bedrijven vinden duurzaamheid zeer belangrijk maar geen strategisch issue
Artikel

Bedrijven vinden duurzaamheid zeer belangrijk maar geen strategische issue

Door | 4 mei 2016

Organisaties laten zich in hun strategisch beleid niet al te veel leiden door maatschappelijke thema’s. Zo staat duurzaamheid hoog op de maatschappelijke agenda, maar bedrijven zien dit niet als een belangrijk thema voor de strategische agenda.

 

Dit blijkt uit het onderzoek Strategy Trends 2016 dat organisatieadviesbureau Berenschot onder 522 ondernemers, bestuurders en topmanagers hield. Berenschot doet sinds 2007 jaarlijks onderzoek naar de belangrijkste strategische trends in het Nederlandse bedrijfsleven. Dit jaar staat duurzaamheid helemaal bovenaan de maatschappelijke agenda. Duurzaamheid en digitalisering bestempelt 60% van de CEO’s als erg belangrijke maatschappelijke thema’s die regelmatig tot voortdurend aan de orde komen. Duurzaamheid speelt al jaren een rol in de boardroom en nu blijkt het voor CEO’s een van de belangrijkste maatschappelijk thema’s te zijn. Interessant is wel dat het desondanks niet hoog als belangrijk strategische issue wordt genoemd: reputatie/imago en innovatie/disruptie staan hier bovenaan. Organisaties laten zich in hun strategisch beleid kennelijk niet zomaar leiden door maatschappelijke ontwikkelingen.

 

Bedrijven vinden duurzaamheid zeer belangrijk maar geen strategisch issue

 

Lees verder bij het Online Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen

Download het rapport ‘Strategy Trends 2016 – The CEO’s agenda’