• Home > Artikelen > Welk belang hechten medewerkers aan duurzaam gedrag van bedrijven?
    Welk belang hechten medewerkers aan duurzaam gedrag van bedrijven?
    Magazine

    Maatschappelijk Imago Monitor 2017

    Welk belang hechten medewerkers aan duurzaam gedrag van bedrijven?

    Door | 7 augustus 2017

    Zodra bedrijven meer aandacht besteden aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en/of Maatschappelijk Betrokken Ondernemen neemt de tevredenheid van hun werknemers toe. Ook voelen deze werknemers zich meer gestimuleerd om het beste uit zichzelf te halen. Bij bedrijven die zich alleen richten op het maken van winst, neemt de tevredenheid en motivatie juist af. Dat blijkt uit de achtste Maatschappelijk Imago Monitor, een jaarlijks onderzoek onder een representatieve steekproef van 4.240 respondenten.

     

    DOOR BAS VAN HAASTRECHT

     

    De Maatschappelijk Imago Monitor (MIM) brengt in beeld welk belang Nederlanders hechten aan het duurzaam gedrag van bedrijven. 71% vindt nu dat bedrijven er in grote mate voor verantwoordelijk zijn dat het goed gaat met mens, maatschappij en milieu. In 2009 was dit nog 65%. Slechts 2% vindt dat bedrijven hier geen enkele verantwoordelijkheid in hebben.

    In het onderzoek wordt niet alleen naar het perspectief van de consument en burger gekeken, maar ook naar dat van de werknemer. Sinds de eerste meting in 2009 vinden die het ook steeds belangrijker dat hun werkgever aandacht heeft voor mens, maatschappij en milieu. De baan op zichzelf blijft wel het belangrijkst, maar het belang van duurzaamheid groeit gestaag. In 2017 vindt 45% dat dit in grote mate de aantrekkelijkheid van een werkgever bepaalt. In 2009 was dit nog 38%.

     

     

    Er is nog werk aan de winkel. De groep Nederlanders die vindt dat bedrijven onvoldoende aan MVO doen is groter dan zij die het wel voldoende vinden

     

    Breed draagvlak

    In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, is duurzaamheid niet specifiek iets dat met name de jongere generatie werknemers belangrijk vindt. Sterker nog, de MIM wijst uit dat het juist oudere werknemers zijn die méér belang hechten aan de maatschappelijke agenda van het bedrijf. De ‘gemiddelde jongere’ – die nog carrière moet maken – vindt de baan relatief gezien belangrijker. De groep jongeren die duurzaamheid heel belangrijk vindt en dat meeneemt in alles wat ze doen, inclusief hun werk, bestaat wel degelijk maar is dus niet representatief voor álle jongeren.

     

    De kijk die men op het leven heeft, is bepalender voor de mate waarin men duurzaamheid belangrijk vindt dan leeftijd. Motivaction, die het onderzoek uitvoert, hanteert een segmentatie op basis van waarden en persoonlijke opvattingen. Deze zogeheten ­Mentality Milieus geven meer richting aan welke doelgroepen in zijn voor duurzaamheid en op welke manier. Daaruit wordt duidelijk dat er een relatief breed draagvlak voor duurzaamheid is, maar dat per doelgroep andere aspecten ervan een rol spelen. De één vindt het verzinnen van oplossingen voor het klimaatprobleem een uitdaging, de ander zet zich liever een dagje in voor zwakkeren in de samenleving. Er is kortom een gedifferentieerde en gesegmenteerde aanpak nodig om je werknemers bij de maatschappelijke agenda…

    Lees dit artikel gratis

    Verduurzamen doe je niet alleen, dat doe je samen! Wil jij ook lid worden van ons netwerk? Lid worden is gratis en verplicht je tot niets, maar kan jou wel verder helpen met duurzaam ondernemen! Zo kan je al onze artikelen lezen op de website, je netwerk vergroten of je eigen nieuws en columns publiceren op TGTHR.

    Word ook (helemaal gratis) lid van TGTHR en lees het complete artikel. Ben je al lid? Dan kun je hieronder inloggen.

  • 3:1 TGTHR Nieuwsbrief
  • MVO Consultants – Medium rectangle 300×250

  • Nieuw op het forum

  • Magazine TGTHR

    Wil je óók TGTHR magazine ontvangen?

    Neem een abonnement en krijg voor
    slechts € 39,- het 84 pagina's tellende magazine
    vier keer per jaar toegestuurd!

    Klik hier om een abonnement te nemen