Bron: KRO-NCRV perssite

    Marketing

    Communicatietips om jouw boodschap onder de aandacht te krijgen bij de juiste duurzame doelgroep

    Bij Jinek aan tafel met jouw duurzame boodschap

    Door | 15 maart 2018

    Als duurzame ondernemer wil jij jouw duurzame product of dienst bij een zo groot mogelijke groep mensen onder de aandacht brengen. Een objectief stuk in de media kan de juiste boost geven. Hoe? Een aantal tips:

     

    Door Marre de Visser

     

     

    1. Herken je eigen nieuws

    Het kinkt als een open deur, maar vaak is het lastig om zelf het nieuws te herkennen. Probeer daarom door de ogen van een buitenstaander naar je bedrijf te kijken. Of ga na wat je bijvoorbeeld anders doet dan de concurrent. Het kan ook om een hele kleine aanpassing of verandering gaan, die goed is voor het milieu. Zoals het verwerken van afgedankte visnetten in werkkleding of het gebruik van rioolzand voor het maken van bakstenen. Voor jou is dat misschien een kleinigheidje of de normaalste zaak van de wereld. Maar juist deze innovaties spreken journalisten en je publiek aan. Zie bijvoorbeeld:

     

     

     

    2. Identificeer de media die aansluiten op jouw boodschap

    Aan tafel komen bij Jinek of DWDD om als ondernemer je duurzame boodschap te verkondigen, we willen het allemaal wel. Maar eerlijk is eerlijk, hoe vaak zien we nu echt duurzame ondernemers daar aan tafel zitten? Tuurlijk soms lukt het wèl. Zo schoof Prins Carlos bij Jinek aan om over de circulaire economie te praten (maar als prins heb je misschien wat makkelijker praten). Tv is echter niet de heilige graal. Want is dit wel het juiste medium voor de fase waarin jouw bedrijf zich nu begeeft? Past jouw boodschap bij het medium? Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Zo zijn er veel nieuwe online platforms die duurzame initiatieven in de schijnwerpers zetten. Maar ook binnen de traditionele is er veel aandacht voor duurzaamheid.

     

    Veel kranten, tijdschriften en tv-programma’s hebben bovendien vaste rubrieken waar jouw onderneming heel goed voor in aanmerking kan komen. Zo heeft De Telegraaf bijvoorbeeld de rubrieken ‘Sociale Zaken’ en ‘Grensverlegger’ en de Volkskrant ‘Groen of Grijs’ en ‘De Onderneming’.

     

    3. Stem je verhaal af op de juiste doelgroep

    Binnen de klimaatpsychologie (eigenlijk is dit toe te passen op communicatie in het algemeen) zijn er grofweg vijf groepen te onderscheiden: aanjagers, sympathisanten, welwillenden, onverschilligen en afwijzers. Veel bedrijven richten hun pijlen met communicatie gek genoeg vaak op de meest onbereikbare doelgroep, de afwijzers. Zinloos want deze mensen zijn simpelweg niet te overtuigen. Het is beter om te focussen op doelgroepen die wél open staan voor je ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid: de aanjagers en sympathisanten.  En bovenal: pas je boodschap aan op deze groep.

     

    Bedenk wat je verhaal is, wie het interessant vindt en hoe je deze groep het beste bereikt. Door:

    • Verdiep je in je doelgroep. Dit kan al heel simpel door bijvoorbeeld het afnemen van interviews of enquêtes. Maar er worden vaak onderzoeken gepubliceerd over gedrag en denkwijzen van specifieke doelgroepen. Bijvoorbeeld het trendrapport naar millennials: http://pimtrendrapport.nl/.
    • Verdiep je in de media die passen bij je boodschap. Alle media geven doelgroepinformatie op hun site. Vaak onder het kopje ‘adverteerders’ kan je terugvinden wie de doelgroep is en wat het bereik is van het medium.
    • Verdiep je in de journalist, blogger, influencer: waar liggen zijn of haar interesses, welk soort artikelen schrijft hij of welke content post hij? Speel daar op in. Het kost wat tijd, maar het betaalt zich vaak ook terug.



    Voorbeeld: United Wardrobe



    Een goed voorbeeld van een bedrijf die de juiste media op de juiste momenten benaderde is United Wardrobe, een marktplaats voor in- en verkoop van tweedehands kleding (met als missie tweedehandskleding overal ter wereld de norm maken, er is namelijk al genoeg kleding op de wereld). Zij richtte zich in hun mediabenadering in eerste instantie op de financiële en zakelijke nieuwsmedia. Op deze manier hoopten zij onder de aandacht te komen van potentiele investeerders. Ze kregen aandacht van onder andere NOS, BNR en Volkskrant. Waarbij het laatstgenoemde medium zorgde voor een schot in de roos; United Wardrobe wist hiermee hun eerste investeringsronde binnen te halen. Vervolgens werden de consumentenmedia en influencers warm gemaakt met content om hiermee een groter, duurzaam en jonger publiek te bereiken. Inmiddels zijn zij uitgebreid naar Frankrijk, België en Duitsland.

     

     

    4. Vertel een (positief) goed onderbouwd verhaal

    Verandering in gedrag komt tot stand als er meer positieve aandacht is voor duurzame successen. Dankzij mensen als Per Espen Stoknes, een Noorse klimaatpsycholoog en onderzoeker, groeit het besef dat het belangrijk is om vooral ook kleine successen te communiceren.

     

    Een belangrijke reden dat veel mensen klimaatverandering als haast onoplosbaar probleem zien, is namelijk de wijze van communiceren. “80 procent van de nieuwsberichten over het klimaat beschrijven onheilspellende gebeurtenissen. Dat roept angst en verlamming op en leidt tot hopeloosheid of ontkenning, omdat het voelt alsof we er niets meer aan kunnen doen”, zegt Per Espen Stoknes in zijn boek What we think about when we (try not to) think about global warming. “Slechts 2 procent van het nieuws gaat op een positieve manier in op het klimaat en beschrijft mogelijkheden en kansen.” 

     

    Dus heb je zo’n succes of een nieuwe baanbrekende ontwikkeling dan willen media daar graag als eerste over berichten. Maar wat vinden zij tof? Waar letten ze op als ze verhalen “scannen”?

     

    Neem bijvoorbeeld: circl, een compleet circulair gebouw van ABN Amro: Dat is al vaker gedaan. Waarom kreeg dit verhaal dan toch veel media-aandacht? Op welke manier hebben ze dat voor elkaar gekregen?

    1. Het is een opvallend verhaal: “Een echt circulair pand, van een bank? Hoe kan dat?
    2. Er zit een duidelijke visie achter en deze wordt ook waargemaakt: Ook al is de hele bank nog niet circulair, stappen worden wel gezet en… gecommuniceerd!
    3. De wereld wordt er beter van – en dat willen journalisten ook graag delen.
    4. Het verhaal is goed onderbouwd met achtergrondinformatie, feiten, cijfers en quotes.

     

    5. Doe wat je zegt

    De media zijn kritisch en dat is ook nuttig. Bedrijven die duurzamer willen lijken dan dat ze zijn, vallen makkelijk door de mand. Een goed voorbeeld is de nieuwe reclame van de Rabobank ‘Growing a better world together’, waarin zij beloven dat zij het voedselprobleem gaan oplossen. De uitspraken konden rekenen op flink wat kritiek in de media. Ook de Reclame Code Commissie besloot dat de bank te ver ging, waardoor Rabobank haar commercial moest aanpassen.

     

     

    Practise what you preach is een belangrijk uitgangspunt in de communicatie. Als je beweert een ‘betekenisvolle bank’ te zijn zoals Rabobank zichzelf positioneert, dan helpt het niet als je vervolgens bestempeld wordt als de grootste financierder van ‘zeer dieronvriendelijke vleesindustrie’, zo meldde de eerlijke bankwijzer. Het verhaal dat je communiceert moet dus kloppen en eerlijk en oprecht zijn. Elke misstap wordt uitgebreid besproken via de (sociale) media. Dit kan leiden tot enorme reputatieschade of in ieder geval tot weinig sympathie vanuit je achterban.

     

     

    Marre de Visser is PR Consultant bij Communicatiebureau De Wolven.

    Reacties

    We hopen dat de discussies die plaatsvinden op TGTHR energiek en constructief zijn en aanzetten tot nadenken! Om een reactie te kunnen plaatsen moet je je inloggen of gratis registreren. Je eerste reactie moet door de redactie worden goedgekeurd. De hieropvolgende reacties worden automatisch geplaatst. De redactie houdt zich het recht voor te lange reacties in te korten. Reacties die overdreven commercieel, kleingeestig, beledigend of off-topic zijn, kunnen door de redactie worden verwijderd. Alle berichten worden eigendom van TGTHR.

    Magazine TGTHR

    Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

    Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
    whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

    Klik hier om je aan te melden