Artikel

    Serie ‘Positive Impact Creators’ deel IX

    BOON: impact van Hollandse bodem

    Door | 29 juni 2017

    Hoe maken we de stappen naar duurzame ontwikkeling concreet? Hoe kunnen we onze impact tastbaar maken? De transitie naar een duurzame economie kost tijd, maar dat neemt niet weg dat we vandaag kunnen beginnen. We worden er regelmatig op gewezen dat impact bij onszelf begint. En dat we kritisch moeten kijken naar onze eigen voetafdruk, consumptiepatronen en gewoonten. Indirect wordt de invloed die wij hebben op de wereld bepaald door de producten die we kopen, de kleren die we dragen en de gerechten die we eten. Rainbow Collection introduceert een nieuwe Positive Impact Creator: BOON creëert impact met verse producten van eigen bodem. Oer-Hollandse bonen. Gemakkelijk, vers en niet duur. We heten je van harte welkom in het proteïnerijke tijdperk waarin we meer plantaardig voedsel eten en minder vlees. Zo realiseren we samen enorme impact…

     

    Het was niet voor niets dat de Verenigde Naties 2016 uitriep tot ‘het jaar van de boon’. Hoe wil BOON de wereld een beetje beter maken en welke uitdagingen komt het merk daarbij tegen? De grondlegger van BOON, Michael Luesink, staat volledig achter zijn missie: het imago van Nederlandse boonproducten verbeteren. Toen Michael tijdens zijn vele reizen in aanraking kwam met verschillende internationale keukens, was het opmerkelijk hoeveel gerechten gebaseerd zijn op groenten en bonen. De plantaardige dragers van de maaltijden. Het vormde de inspiratie voor zijn volgende streven: een comeback van de traditionele Nederlandse boon, gevat in een merk dat oprechte smaak, een goede bite en een eerlijk verhaal centraal zet. Van boer tot bord.

     

     

    Het is onze missie om het imago van onze bonen te verbeteren en iedereen in dit land te verleiden meer plantaardig te gaan eten

     

    BOON wil mensen faciliteren en aanzetten tot het maken van meer boongerechten. En hen de voordelen van dit product laten zien. Innovatie staat centraal bij BOON: door gerechten en producten die in de kern goed zijn te vernieuwen en op een andere manier onder de aandacht te brengen. BOON weet precies wat te doen, als het neerkomt op goed eten en duurzame gerechten…

     

    Positieve impact voor alle stakeholders

    BOON wil de bonenteelt in Nederland stimuleren en vernieuwde, eerlijke en lekkere producten op de Nederlandse markt brengen. Dat is de reden dat het merk investeert in Nederlandse boeren en akkers. Ten eerste zou meer plantaardige en minder dierlijke proteïne goed zijn voor onze gezondheid en de wereld om ons heen. Consumenten worden zich steeds meer bewust van de ecologische voetafdruk van veeteelt, waardoor de vraag naar vegetarische voeding stijgt. Als perfecte vleesvervanger, kan BOON op deze trend inspringen en bijdragen aan een duurzamer dieet in Nederland. Ten tweede kan BOON met haar producten positieve impact garanderen voor alle stakeholders, door samenwerkingen met lokale boeren aan te gaan en door hen te betrekken in het productieproces. ‘Wij geloven dat betrokkenheid in het gehele proces van waarde is voor zowel mensen als de natuur waarin de producten groeien.’

     

    Ga voor groen

    Zoals Michael Luesink meent: ‘Onze grootste uitdaging is zorgen dat de consumptie van bonen verdubbeld voor 2020.’ Dat is een van de redenen dat BOON deelneemt aan de Green Proteine Alliance sinds vorig jaar. Dit partnerschap heeft de gedeelde ambitie om de consumptie van duurzame en vegetarische proteïneproducten te stimuleren.

     

     

    Boonproducten zijn onmiskenbaar deel van een duurzaam dieet, zowel nu als in de toekomst

     

    Op dit ogenblik verkrijgen we 70% van onze proteïnen uit dierlijke producten. Dit is iets waar we aan gewend zijn geraakt, terwijl we het niet echt nodig hebben. Slechts 30% van ons proteïnedieet is plantaardig!’ Als merk wil BOON een verandering op gang brengen en een gelijke verdeling creëren in ons dieet. Hierin is 50% afkomstig van vlees of dierlijke producten en 50% van groenten en andere plantaardige producten.

     

    Collectieve impact

    Voor veel mensen is vlees een belangrijke bron van proteïnen, maar bonen zijn een zeer geschikt vegetarisch alternatief om deze rol over te nemen. In de kern gaat het om een gewenning die we door de jaren heen hebben ontwikkeld. Als we bereid zijn dit te doorbreken, kan de collectieve mindering van onze vleesconsumptie een positieve impact creëren van onvoorstelbare grootte. Het radicaal veranderen van onze voetafdruk begint bij het doorvoeren van simpele veranderingen in onze dagelijkse consumptie. In vergelijking met vlees, zijn bonen grote positive impact creators. Niet alleen voor de wereld, maar ook voor onze eigen gezondheid.

     

     

    Bonenteelt heeft een veel lagere milieu-impact dan vleesproductie. En dan hebben we het nog niet eens over dierenwelzijn

     

    De grootste uitdaging van deze startup ligt in de verandering van ons consumptiepatroon. BOON wil mensen actief overtuigen van de waarde van plantaardige proteïnen en hen uitnodigen hun eetpatroon te veranderen: de mindset en gewoonten van consumenten zijn tenslotte de bron van impact. Hoe BOON hieraan wil bijdragen? Door inspiratie en een fair verhaal te delen. Zo streeft het merk ernaar deel te worden van nieuwe routines en het imago van de producten op te krikken. BOON maakt er geen potje van, door letterlijk af te stappen van potten, blikken en conserveermiddelen. De wereld overwinnen met eerlijke, innovatieve producten.

     

    Bij Rainbow Collection zien we in BOON het perfecte voorbeeld van hoe kleine handelingen van velen de wereld positief kunnen verbeteren. Wil jij ook vandaag beginnen met het maken van impact? Start dan met het monitoren van jouw consumptie en impact-gewoonten – soms liggen mooie kansen dichterbij dan je denkt…

     

    Winactie

    Begin dit jaar heeft Rainbow Collection haar Positive Impact-boek gelanceerd: een inspirerende verzameling meaningful brand-cases, interviews, opdrachten en meer. Het boek zet merken aan het denken en biedt handvatten om actief aan de slag te gaan vanuit het hart van de eigen organisatie. Heb jij een impactvraag of dilemma? Stuur hem voor 8 juli a.s. naar redactie@tgthr.nl onder vermelding van ‘Positive Impact Creators’ en maak kans op een van de laatste exemplaren van dit limited edition boek!

     

     

    Lees de andere interviews in deze serie

     

    Over de serie ‘Positive Impact Creators’

    Creatief strategiebureau Rainbow Collection is werkzaam op het snijvlak van duurzaamheid & branding en laat zien welke rol duurzaamheid speelt bij grote en kleine merken. Na de lancering van het ‘Impact Boek’ zetten zij de impact movement voort, door regelmatig een kijkje te bieden in de keuken van een Positive Impact Creator – om van te leren en te inspireren.

    Over Lana Buunk

    Tijdens haar master Communicatiewetenschap, heeft Lana een interesse ontwikkeld voor duurzaamheid, communicatie & merkstrategie. Momenteel werkt Lana aan communicatie & duurzaamheid bij Rainbow Collection, een creatief strategiebureau voor merken die een positieve en duurzame impact willen realiseren in deze wereld.

    Reacties

    We hopen dat de discussies die plaatsvinden op TGTHR energiek en constructief zijn en aanzetten tot nadenken! Om een reactie te kunnen plaatsen moet je je inloggen of gratis registreren. Je eerste reactie moet door de redactie worden goedgekeurd. De hieropvolgende reacties worden automatisch geplaatst. De redactie houdt zich het recht voor te lange reacties in te korten. Reacties die overdreven commercieel, kleingeestig, beledigend of off-topic zijn, kunnen door de redactie worden verwijderd. Alle berichten worden eigendom van TGTHR.

  • 3:1 TGTHR column
  • Royal HaskoningDHV – Medium Rectangle

  • Nieuw op het forum

  • Magazine TGTHR

    Wil je óók TGTHR magazine ontvangen?

    Neem een abonnement en krijg voor
    slechts € 39,- het 84 pagina's tellende magazine
    vier keer per jaar toegestuurd!

    Klik hier om een abonnement te nemen