Concurrentievoordelen voor bedrijven door ‘het sluiten van de cirkel’
Artikel

Concurrentievoordelen voor bedrijven door ‘het sluiten van de cirkel’

Door | 18 mei 2016 | Bron: Open Universiteit

Het creëren van waarde door het retourneren van producten en het hergebruik van producten, onderdelen en materialen krijgt steeds meer aandacht in het bedrijfsleven en de maatschappij. Niet alleen vanwege een positief effect op duurzaamheid, maatschappij en milieu, maar ook omdat het ondernemingen economische voordelen op kan leveren ten opzichte van de concurrentie.

 

Promovenda Maren Schenkel onderzocht in haar proefschrift ‘Value Creation in Closed Loop Supply Chains’ wat ‘waarde’ betekent in deze context, hoe waarde zich manifesteert in de CLSC’s, welke factoren waardecreatie kunnen vergroten en wat bedrijven ervan weerhoudt waarde te creëren. Schenkel verdedigde haar proefschrift onlangs bij de faculteit Management, Science & Technology aan de Open Universiteit.

 

Closed Loop Supply Chains

Wat is nu eigenlijk een Closed Loop Supply Chain, ofwel CLSC? Een CLSC wordt gedefinieerd als de traditionele voorwaartse keten die geïntegreerd wordt met een ‘retourenketen’. Deze retourenketen omvat alle activiteiten rondom het verzamelen, sorteren, testen en opknappen van gebruikte en geretourneerde producten en onderdelen. Maar hoe kun je ‘waarde’ nu precies benoemen in deze context, en hoe manifesteert de waarde zich in een CLSC? Of anders gezegd: Hoe wordt waarde gecreëerd in Closed Loop Supply Chains?

 

Literatuuranalyse

Ondanks dat er veel aandacht besteed wordt aan deze materie, ontbreekt in de vakliteratuur een precies raamwerk dat waardecreatie met het hergebruiken van producten, onderdelen en materialen verder uitwerkt. Om een goed overzicht te krijgen van de literatuur zijn voor het proefschrift 144 gepubliceerde artikelen over CLSC, groeneketen-management en retourenketen-management systematisch geanalyseerd met betrekking tot waardecreatie. Vier verschillende waardetypes werden verder uitgewerkt: economische waarde, milieu- en maatschappelijke waarde, klantwaarde en informatieve waarde. Elk type waarde heeft verschillende manifestaties die ook met elkaar verbonden kunnen worden. Conclusie is dat CLSC management veel meer betekent dan alleen een duurzaam ketenbeheer.

 

Waardeverhogende concepten

In de literatuuranalyse vond Maren Schenkel ook enkele concepten die de waardecreatie in CLSC’s kunnen verhogen. Deze concepten kunnen worden gerelateerd aan IT-oplossingen, productontwerp, klantenservice en samenwerking binnen de keten. De diverse concepten tonen dat bedrijfsbrede strategische thema’s bij CLSC-management van belang zijn. Om waarde te kunnen creëren in de CLSC moeten dus strategieën worden ontwikkeld die de verschillende processen en activiteiten rondom CLSC’s coördineren, met als doel de waardecreatie door CLSC-management te verhogen. Door uiteindelijk de ‘cirkel te sluiten’ kunnen ondernemingen concurrentievoordelen voor zichzelf creëren.

 

Subvragen

De algemene onderzoeksvraag ‘Hoe wordt waarde gecreëerd in Closed Loop Supply Chains?’ is in het proefschrift opgesplitst in een viertal subvragen: Hoe manifesteert waarde zich in de CLSC’s? Hoe en voor welke stakeholders wordt in de huidige CLSC’s waarde gecreëerd? Wat zijn obstakels voor waardecreatie? Hoe wordt integraal waarde gecreëerd in CLSC’s? Deze subvragen zijn in de resterende hoofdstukken van het proefschrift uitgediept door middel van casestudy-onderzoek bij internationale bedrijven.

 

Over de promovenda

Maren Schenkel, geboren in het Duitse Geseke, behaalde haar master International Management aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Haar onderzoek, dat zich onder meer richt op Closed Loop Supply Chains, de circulaire economie en duurzaam supply chain management, is in internationale vakbladen gepubliceerd. Maren heeft internationaal gewerkt en gestudeerd en sinds kort werkt ze voor een internationale logistiek, elektronica producerende dienstverlener.

Deel dit artikel

[sharify]

Reacties

We hopen dat de discussies die plaatsvinden op TGTHR energiek en constructief zijn en aanzetten tot nadenken! Om een reactie te kunnen plaatsen moet je je inloggen of gratis registreren. Je eerste reactie moet door de redactie worden goedgekeurd. De hieropvolgende reacties worden automatisch geplaatst. De redactie houdt zich het recht voor te lange reacties in te korten. Reacties die overdreven commercieel, kleingeestig, beledigend of off-topic zijn, kunnen door de redactie worden verwijderd. Alle berichten worden eigendom van TGTHR.

Magazine TGTHR

Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen