84 procent consumenten vindt aandacht van bedrijven voor duurzaamheid belangrijk
Artikel

Resultaten Maatschappelijke Imago Monitor 2016 bekend

84% consumenten vindt aandacht van bedrijven voor duurzaamheid belangrijk

Door | 8 april 2016

22% van de Nederlandse consumenten zegt bij het kopen van producten of diensten er in grote mate op te letten of ze goed zijn voor mens, maatschappij en milieu. Dat is ruim een kwart minder dan twee jaar geleden. Zij vinden dat bedrijven meer dan zijzelf hiervoor verantwoordelijk zijn.

 

Die rollen waren tot vorig jaar nog omgedraaid. De overheid heeft nog steeds de grootste verantwoordelijkheid volgens de Nederlanders. 49% vindt dat bedrijven op dit moment onvoldoende aandacht aan duurzaamheid geven. Men verlangt dan ook een regulerende rol van de overheid. Als bedrijven onvoldoende maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen, dan vindt 58% dat de overheid dit wettelijk mag afdwingen.

 

Hoewel consumenten aangeven in hun eigen aankopen op dit moment minder op duurzaamheid te letten, vindt 84% het belangrijk dat bedrijven hier aandacht aan geven. Zij rekenen bedrijven daar ook op af, zo blijkt bijvoorbeeld uit het rapportcijfer voor het maatschappelijk imago van Volkswagen. Na het schandaal met de sjoemelsoftware verslechterde dit van een 5,6 vorig jaar naar een 4,4 dit jaar. Dit blijkt uit de zevende meting van de Maatschappelijk Imago Monitor (MIM) onder ruim 4.400 Nederlanders van adviesbureau Hope & Glory en Motivaction.

 

Lees verder bij het Online Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen