De 12 ingrediënten voor een transparant jaarverslag
    Artikel

    Hoe maak je een goed jaarverslag?

    De 12 ingrediënten voor een transparant jaarverslag

    Door | 25 juni 2018

    Natuurlijk, een jaarverslag kan voor het Financieele Dagblad een mooie aanleiding zijn voor een ­artikel. Daarmee kun je je als organisatie in de kijker spelen, zeker als de bedrijfsresultaten klinkend zijn. Maar een jaarverslag is meer dan alleen een pr-instrument. Het dient meerdere doelen. Je legt verantwoording af aan je stakeholders. Je betrekt ze bij je bedrijfsvoering. En met de informatie en inzichten bij het opstellen van het verslag kun je scherper sturen op je eigen ontwikkeling en groei. Maar hoe maak je nu een goed jaarverslag? Dit zijn de 12 essentiële ingrediënten, waarmee je meteen voldoet aan de (inter)nationale richtlijnen voor maatschappelijke verslaggeving.

     

    1. Voorwoord/bestuursverslag

    Je hebt interesse in een bepaalde organisatie. Je wilt meer van ze weten, je wilt iets van ze kopen of je wilt erin investeren. Of je bent een leverancier en je wilt producten of diensten leveren. Dan is het belangrijk om duidelijkheid te hebben over waar de organisatie voor staat en voor gaat. Ook is het essentieel om een goed, beknopt en betrouwbaar beeld te krijgen van de actuele (financiële) status van het bedrijf, de voornaamste behaalde resultaten, de risico’s en de voorspellingen. Een voorwoord of bestuursverslag vanuit het hoogste orgaan van de organisatie uit een jaarverslag geeft die duidelijkheid – mits goed, transparant en evenwichtig opgesteld. Dat kan heel strategisch en zakelijk, met een lijvig en gedetailleerd bestuursverslag dat ook nog eens voldoet aan de wettelijke voorschriften (art. 391, Burgerlijk Wetboek 2) voor een bestuursverslag. Maar ook luchtige en meer toegankelijke vormen zijn geschikt. Denk aan geschreven vraag-antwoord interview of een filmpje.

     

    In een voorwoord ziet de lezer onder andere:

    • waar het bedrijf voor staat;
    • behaalde resultaten;
    • (financiële) status;
    • voorspellingen;
    • voornaamste risico’s.

     

     

    Bedrijven die hier een goede balans…

    Alle artikelen op TGTHR lezen?

    Registreer je dan (helemaal gratis) voor TGTHR! Je kunt dan alle artikelen op de website lezen.
    Ben je al geregistreerd? Dan kun je hieronder inloggen.

    Magazine TGTHR

    Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

    Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
    whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

    Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen