Magazine

    Zo communiceren we in de toekomst over duurzaamheid

    Dé trends in maatschappelijke (jaar)verslaggeving

    Door | 3 oktober 2016 | 1 reactie

    We doen het vaker, op geïntegreerde wijze en juist ook over de dingen die minder goed gaan. Zo ziet in een notendop de toekomst eruit van de manier waarop organisaties over hun maatschappelijke toegevoegde waarde communiceren. Matthijs Timmers van De Duurzaamheidsrapporteurs sprak met drie experts over de belangrijkste trends in duurzaamheidsverslaggeving.

     

    De Transparantiebenchmark van het ministerie van Economische Zaken publiceert ieder jaar een ranglijst van de beste duurzaamheids- en maatschappelijke jaarverslagen. Martin Hoogendoorn, hoogleraar externe verslaggeving en verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en voorheen partner bij Ernst en Young, trapte tijdens een kick-off-bijeenkomst in april het nieuwe verslaggevingsjaar af. Hij gaf een presentatie over zijn visie op de toekomst van (jaar)verslaggeving. Dé belangrijkste trend volgens Hoogendoorn: ‘We gaan in de toekomst steeds meer geïntegreerd rapporteren. Dat gaat verder dan het samenvoegen van de jaarrekening en het duurzaamheidsverslag. Het vraagt ook om een geïntegreerde manier van denken binnen een organisatie.’

     

    Geïntegreerd denken

    Belangrijk bij dit geïntegreerde denken is om duidelijk te maken hoe een organisatie tot besluitvorming komt en welke missie, visie en strategie hieronder liggen, stelt Hoogendoorn. ‘Daarbij maak je een goede weging van de belangen van de verschillende stakeholders van de organisatie; medewerkers, overheid, klanten, leveranciers, banken en de aandeelhouders.’ Hij vervolgt: ‘Daarnaast zullen organisaties af moeten van het idee dat winstmaximalisatie de bottomline is. Dat is vooral een kortetermijnbenadering. Het is goed om meer te denken in fair share en te laten zien welke bijdrage ze leveren aan de maatschappij. Pas dan wordt de license to operate voor de langere termijn duidelijk.’

     
     

    Martin Hoogendoorn is hoogleraar externe verslaggeving aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, Raad-plaatsvervanger bij de Ondernemingskamer en Buitengewoon adviseur jaarrekeningenrecht bij het ministerie van Veiligheid en Justitie. Hij is voormalig partner van Ernst & Young. (Meer informatie)

     

     

    Dag jaarverslag

    Sinds het aantreden van de nieuwe CEO in 2012 werkt Vodafone eraan om duurzaamheid te integreren in hun bedrijfsstrategie. ‘Wij hebben geen sustainability strategy, maar een sustainable strategy’, stelt Floor Klein, CSR Manager bij Vodafone. Vodafone is een van de koplopers als het gaat om geïntegreerde verslaggeving. Al vier jaar brengt het telecombedrijf een dergelijk verslag uit. Dit jaar gaat ze een stap verder: Vodafone publiceert geen apart verslag meer, maar laat haar visie, missie, strategie en (duurzame) resultaten opgaan in de corporate website op een nieuw online platform: In Touch. Klein vertelt: ‘Onze stakeholders vinden het belangrijk dat wij communiceren over waar we voor staan en wat de voortgang is op de doelen die we stellen, maar we merkten dat een apart jaarverslag niet voldoende wordt gelezen. Wij denken dat we met deze vorm een stap maken richting de fase waarin we nu zitten; wij zijn een duurzame organisatie die periodiek actueel, eerlijk en relevant nieuws over onze voortgang communiceert.’

     
     

    Floor Klein is CSR Manager bij Vodafone en houdt zich bezig met de geïntegreerde verslaggeving van de organisatie. Daarvoor was zij als consultant werkzaam bij Schuttelaar & Partners. Klein studeerde Beleid, Communicatie en Organisatie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. (Meer informatie)

     

    Continious reporting

    Daarmee stapt Vodafone af van het jaarlijks rapporteren, een trend die professor Martin Hoogendoorn ook voorziet. Hoogendoorn: ‘Interne rapportages worden vaak per kwartaal, soms zelf maandelijks opgesteld. Hierin staat nuttige informatie, ook voor externe stakeholders. Waarom zou je die rapportages dan niet naar buiten brengen? Er zijn tal van online mogelijkheden om dit te doen. Je ziet dat organisaties er al mee aan het experimenteren zijn.’ Dat het toegaat naar real-time communicatie over bedrijfsresultaten betwijfelt hij: ‘Dat gaat wel erg ver.’

     

    Slecht nieuws is ook nieuws

    Een derde ontwikkeling die Hoogendoorn signaleert, maar graag nog meer toegepast zou zien in de praktijk, is het rapporteren over ontwikkelingen die minder goed zijn gegaan. ‘De beschikbaarheid van deze informatie is aanwezig bij bedrijven. Sterfgevallen in ziekenhuizen, bedrijfsongelukken, niet behaalde duurzaamheidsdoelstellingen, ga zo maar door’, vertelt Hoogendoorn. ‘Toch is er aarzeling om het te delen. Het is gevoelig en de concurrentie kijkt mee, wordt dan gedacht. Deze aarzeling kan leiden tot wollig of omslachtig taalgebruik.’ Hoogendoorn adviseert bedrijven open en eerlijk te zijn, ook in geval van slecht nieuws. ‘Het geeft je organisatie een menselijk gezicht. Het effect is…

    Alle artikelen op TGTHR lezen?

    Registreer je dan (helemaal gratis) voor TGTHR! Je kunt dan alle artikelen op de website lezen.
    Ben je al geregistreerd? Dan kun je hieronder inloggen.

    Magazine TGTHR

    Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

    Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
    whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

    Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen