
De zeven geheimen van Beste Werkgevers
Door Redactie TGTHR | 7 oktober 2016 | 1 reactie | Bron: Effectory | IntermediarHet Beste Werkgeversonderzoek is dit jaar voor de zestiende keer uitgevoerd door Effectory en Intermediair om een objectief oordeel te vellen over werkgeverschap in Nederland. In de aanloop naar het Beste Werkgevers Event schreef intermediar.nl over de zeven geheimen van Beste Werkgevers. Wat hebben zij met elkaar gemeen?
Geheim 1: Inspireren kan niet vanuit de ivoren toren
Eens in de drie maanden je ivoren toren verlaten om een praatje te houden over kernwaarden, resultaten en kwartaaldoelen: dat is niet de manier om je medewerkers te inspireren. Guido Heezen, oprichter van Effectory, heeft inmiddels een goed idee van de geheimen die ten grondslag liggen aan goed werkgeverschap. ‘Een inspirerende directie begeeft zich echt onder de mensen, praat met hen en draagt continu uit waar de organisatie voor staat en heen wil. Zodat de medewerkers zelf beslissingen kunnen nemen.’
Lees ‘Inspireren kan niet vanuit de ivoren toren’ op Intermediar.nl
Geheim 2: Niemand werkt graag voor een geldfabriek
Veel individuele medewerkers willen iets betekenen voor de maatschappij. Ze zoeken zingeving in hun werk en vragen zich af of ze relevant bezig zijn. Het is daarom van belang dat organisaties hun maatschappelijke missie formuleren.
Lees ‘Niemand werkt graag voor een geldfabriek’ op Intermediar.nl
Geheim 3: Weg met onzinnige regels
Beste Werkgevers sturen op basis van vertrouwen in plaats van controle. Medewerkers kunnen optimaal presteren als er zo min mogelijk regels en protocollen zijn.
Lees ‘Weg met onzinnige regels’ op Intermediar.nl
Geheim 4: Minder management helpt altijd
Goede werkgevers hebben zo min mogelijk managementlagen. In moderne organisaties zijn het niet alleen de managers die de kar kunnen trekken, maar worden ook de medewerkers aangemoedigd om deze rol op zich te nemen. Een stimulerende directie deelt kennis en stelt medewerkers in staat om zo veel mogelijk ervaring zelf op te doen.
Lees ‘Minder management helpt altijd’ op Intermediar.nl
Geheim 5: Waardeer de specialist
Goede werkgevers waarderen hun medewerkers in de “frontlinie”. Guido Heezen: ‘We zien dat Beste Werkgevers hun medewerkers die het uiteindelijke werk uitvoeren de waardering en kansen bieden om een zo goed mogelijke prestatie neer te zetten.’
Lees ‘Waardeer de specialist’ op Intermediar.nl
Geheim 6: Innoveren zonder consultants
Medewerkers zitten vaak vol ideeën over de organisatie. Je hoeft er alleen maar naar te vragen. Het inschakelen én gebruikmaken van de denkkracht van medewerkers heeft een enorme invloed op het succes van organisaties. Goede werkgevers maken gebruik van sociale innovatie: ze vragen hun medewerkers hoe het werk sneller, goedkoper, slimmer en klantgerichter kan gebeuren.
Lees ‘Innoveren zonder consultants’ op Intermediar.nl
Geheim 7: Bedrijfsinformatie delen met medewerkers
Een goede werkgever is transparant. Door bedrijfsinformatie te delen met medewerkers, ontdekken die welke invloed hun werk op de organisatie heeft. Heezen: ‘Beste Werkgevers delen veel informatie met hun medewerkers. Bijvoorbeeld over omzet, winstgevendheid of klanttevredenheid. Medewerkers krijgen zo een duidelijk kader waarbinnen zij zichzelf én de organisatie kunnen verbeteren.’
Lees ‘Bedrijfsinformatie delen met medewerkers’ op Intermediar.nl

Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?
Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.
Armand Govers6 jaren geleden
Interessant en 7 is een mooi getal, maar wat is de bron?
Zijn deze uit de losse pols, komen deze 7 uit dat rapport of uit ander veld- of bureauonderzoek?