De zeven geheimen van Beste Werkgevers
Artikel

De zeven geheimen van Beste Werkgevers

Door | 7 oktober 2016 | 1 reactie | Bron: Effectory | Intermediar

Het Beste Werkgeversonderzoek is dit jaar voor de zestiende keer uitgevoerd door Effectory en Intermediair om een objectief oordeel te vellen over werkgeverschap in Nederland. In de aanloop naar het Beste Werkgevers Event schreef intermediar.nl over de zeven geheimen van Beste Werkgevers. Wat hebben zij met elkaar gemeen?

 

Geheim 1: Inspireren kan niet vanuit de ivoren toren

Eens in de drie maanden je ivoren toren verlaten om een praatje te houden over kernwaarden, resultaten en kwartaaldoelen: dat is niet de manier om je medewerkers te inspireren. Guido Heezen, oprichter van Effectory, heeft inmiddels een goed idee van de geheimen die ten grondslag liggen aan goed werkgeverschap. ‘Een inspirerende directie begeeft zich echt onder de mensen, praat met hen en draagt continu uit waar de organisatie voor staat en heen wil. Zodat de medewerkers zelf beslissingen kunnen nemen.’

 

Lees ‘Inspireren kan niet vanuit de ivoren toren’ op Intermediar.nl

 

 

Geheim 2: Niemand werkt graag voor een geldfabriek

Veel individuele medewerkers willen iets betekenen voor de maatschappij. Ze zoeken zingeving in hun werk en vragen zich af of ze relevant bezig zijn. Het is daarom van belang dat organisaties hun maatschappelijke missie formuleren.

 

Lees ‘Niemand werkt graag voor een geldfabriek’ op Intermediar.nl

 

 

Geheim 3: Weg met onzinnige regels

Beste Werkgevers sturen op basis van vertrouwen in plaats van controle. Medewerkers kunnen optimaal presteren als er zo min mogelijk regels en protocollen zijn.

 

Lees ‘Weg met onzinnige regels’ op Intermediar.nl

 

 

Geheim 4: Minder management helpt altijd

Goede werkgevers hebben zo min mogelijk managementlagen. In moderne organisaties zijn het niet alleen de managers die de kar kunnen trekken, maar worden ook de medewerkers aangemoedigd om deze rol op zich te nemen. Een stimulerende directie deelt kennis en stelt medewerkers in staat om zo veel mogelijk ervaring zelf op te doen.

 

Lees ‘Minder management helpt altijd’ op Intermediar.nl

 

 

Geheim 5: Waardeer de specialist

Goede werkgevers waarderen hun medewerkers in de “frontlinie”. Guido Heezen: ‘We zien dat Beste Werkgevers hun medewerkers die het uiteindelijke werk uitvoeren de waardering en kansen bieden om een zo goed mogelijke prestatie neer te zetten.’

 

Lees ‘Waardeer de specialist’ op Intermediar.nl

 

 

Geheim 6: Innoveren zonder consultants

Medewerkers zitten vaak vol ideeën over de organisatie. Je hoeft er alleen maar naar te vragen. Het inschakelen én gebruikmaken van de denkkracht van medewerkers heeft een enorme invloed op het succes van organisaties. Goede werkgevers maken gebruik van sociale innovatie: ze vragen hun medewerkers hoe het werk sneller, goedkoper, slimmer en klantgerichter kan gebeuren.

 

Lees ‘Innoveren zonder consultants’ op Intermediar.nl

 

 

Geheim 7: Bedrijfsinformatie delen met medewerkers

Een goede werkgever is transparant. Door bedrijfsinformatie te delen met medewerkers, ontdekken die welke invloed hun werk op de organisatie heeft. Heezen: ‘Beste Werkgevers delen veel informatie met hun medewerkers. Bijvoorbeeld over omzet, winstgevendheid of klanttevredenheid. Medewerkers krijgen zo een duidelijk kader waarbinnen zij zichzelf én de organisatie kunnen verbeteren.’

 

Lees ‘Bedrijfsinformatie delen met medewerkers’ op Intermediar.nl

 

 

Bekijk de lijst met beste werkgevers van 2016

Deel dit artikel

[sharify]

Reacties

  • Armand Govers6 jaren geleden

    Interessant en 7 is een mooi getal, maar wat is de bron?
    Zijn deze uit de losse pols, komen deze 7 uit dat rapport of uit ander veld- of bureauonderzoek?

  • We hopen dat de discussies die plaatsvinden op TGTHR energiek en constructief zijn en aanzetten tot nadenken! Om een reactie te kunnen plaatsen moet je je inloggen of gratis registreren. Je eerste reactie moet door de redactie worden goedgekeurd. De hieropvolgende reacties worden automatisch geplaatst. De redactie houdt zich het recht voor te lange reacties in te korten. Reacties die overdreven commercieel, kleingeestig, beledigend of off-topic zijn, kunnen door de redactie worden verwijderd. Alle berichten worden eigendom van TGTHR.

    Magazine TGTHR

    Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

    Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
    whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

    Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen