Drie trends in MVO-communicatie: wat we kunnen leren van de modewereld
Artikel

Is mode naast een trendsetter op de catwalk ook een voorloper in MVO-communicatie?

Drie trends in MVO-communicatie: wat we kunnen leren van de modewereld

Door | 19 juni 2018

Met alle razendsnel veranderende trends associëren we de modewereld doorgaans met ­innovatie en vooruitstrevendheid. De modewereld lijkt ook als geen in ander in staat om snel en slim in te haken op actuele ontwikkelingen zoals het nieuwe winkelen en de circulaire economie. Maar hoe bij de tijd is mode precies als het gaat om duurzaamheid? Kunnen ondernemers die zich bezighouden met bijvoorbeeld duurzame energie, voeding en mobiliteit wijzer worden van de verduurzaming van de kledingsector?

 

Als een van de meest vervuilende industrieën ter wereld is de kledingsector niet het meest voor de hand liggende voorbeeld van MVO-koploperschap. Met de teloorgang van bedrijven zoals McGregor, Gaastra, Schoenenreus, Witteveen, Houtbrox en Cora Kemperman is de modebranche ook niet bepaald het toonbeeld van toekomstbestendige retail. Maar er valt wél het nodige te leren over MVO-communicatie. In dit artikel lees je drie trends waarmee mode de toon zet.

 

Transparantie als gedeelde opgave

Transparantie staat steeds hoger op de agenda van bedrijven en organisaties die zich bezighouden met MVO. MVO-verslag­legging wordt in Nederland vanaf 2018 verplicht voor grote ­ondernemingen met een maatschappelijk belang, zoals banken en verzekeraars. De verplichting is het gevolg van een ­Europese richtlijn uit 2014 over transparantie over de niet-financiële ­prestaties van het bedrijfsleven. Maar ook los van deze wettelijke ­vereiste is er een groeiend besef van het belang van transparantie over MVO. Niet in de laatste plaats omdat dit kan bijdragen aan een sterke reputatie.

 

Van de nut en noodzaak van openheid is de modewereld diep doordrongen. Multinationals zoals Nike, Adidas, Patagonia, ­Levi’s, H&M en G-Star hebben al lang en breed door dat geheim­zinnigheid geen successtrategie is. En voor duurzame pioniers zoals Toms Shoes, Kuyichi, Studio Jux, MYOMY, Traced Goods en Thamani Fashion is transparantie over hun productieketen een weloverwogen keuze. Ze zijn open omdat ze simpelweg niks te verbergen hebben – en omdat transparantie een toegevoegde waarde heeft in de storytelling over hun product en merk.

 

Volgens de Transparency Index van Fashion…

Alle artikelen op TGTHR lezen?

Registreer je dan (helemaal gratis) voor TGTHR! Je kunt dan alle artikelen op de website lezen.
Ben je al geregistreerd? Dan kun je hieronder inloggen.

Magazine TGTHR

Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen