Duurzaam gecertificeerde visconsumptie in opmars
    Artikel

    Duurzaam gecertificeerde visconsumptie in opmars

    Door | 17 augustus 2016 | Bron: Online Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen

    In 2015 zijn de bestedingen aan gecertificeerde vis, schaal- en schelpdieren in Nederlandse supermarkten met ruim 30% procent gestegen ten opzichte van de bestedingen aan gecertificeerde producten in 2014. Recent marktonderzoek laat zien dat de bestedingen aan gecertificeerde vis met het Marine Stewardship Council (MSC)-keurmerk met 14% gestegen zijn in 2015 ten opzichte van deze bestedingen in 2014. De bestedingen aan producten met het Aquaculture Stewardship Council (ASC)-keurmerk zijn maar liefst met 150% gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor.

     

    MSC is een keurmerk voor duurzame wildvangst van vis. ASC is een keurmerk voor verantwoorde kweek van vis. Ook dit jaar zullen Nederlandse supermarkten en vismerken tijdens de Bewuste Visweek hun klanten weer inspireren om te kiezen voor vis met een keurmerk.

     

    Marktonderzoek toont aan: duurzame vangst en verantwoorde kweek is mainstream

    De Nederlandse consument heeft het behoud van het leven in zee en verantwoorde kweek van vis steeds hoger in het vaandel staan. Consumenten besteden ook in andere productgroepen zoals koffie en thee, groenten en fruit of eieren meer geld aan gecertificeerde produkten. Maar met meer dan 45% van de totale bestedingen voor vis aan gecertificeerde produkten kunnen deze niet langer als niche worden beschouwd – ze zijn hard op weg om de norm te worden. Nederland speelt internationaal een hoofdrol in de verduurzaming van het visschap. Dit is dankzij de keuzes en investeringen van Nederlandse supermarkten, vismerken en leveranciers in verduurzaming van het vis-assortiment.

     

    Lees verder bij het Online Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen

    Reacties

    We hopen dat de discussies die plaatsvinden op TGTHR energiek en constructief zijn en aanzetten tot nadenken! Om een reactie te kunnen plaatsen moet je je inloggen of gratis registreren. Je eerste reactie moet door de redactie worden goedgekeurd. De hieropvolgende reacties worden automatisch geplaatst. De redactie houdt zich het recht voor te lange reacties in te korten. Reacties die overdreven commercieel, kleingeestig, beledigend of off-topic zijn, kunnen door de redactie worden verwijderd. Alle berichten worden eigendom van TGTHR.

    Magazine TGTHR

    Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

    Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
    whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

    Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen