Duurzaam gecertificeerde visconsumptie in opmars
Artikel

Duurzaam gecertificeerde visconsumptie in opmars

Door | 17 augustus 2016 | Bron: Online Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen

In 2015 zijn de bestedingen aan gecertificeerde vis, schaal- en schelpdieren in Nederlandse supermarkten met ruim 30% procent gestegen ten opzichte van de bestedingen aan gecertificeerde producten in 2014. Recent marktonderzoek laat zien dat de bestedingen aan gecertificeerde vis met het Marine Stewardship Council (MSC)-keurmerk met 14% gestegen zijn in 2015 ten opzichte van deze bestedingen in 2014. De bestedingen aan producten met het Aquaculture Stewardship Council (ASC)-keurmerk zijn maar liefst met 150% gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor.

 

MSC is een keurmerk voor duurzame wildvangst van vis. ASC is een keurmerk voor verantwoorde kweek van vis. Ook dit jaar zullen Nederlandse supermarkten en vismerken tijdens de Bewuste Visweek hun klanten weer inspireren om te kiezen voor vis met een keurmerk.

 

Marktonderzoek toont aan: duurzame vangst en verantwoorde kweek is mainstream

De Nederlandse consument heeft het behoud van het leven in zee en verantwoorde kweek van vis steeds hoger in het vaandel staan. Consumenten besteden ook in andere productgroepen zoals koffie en thee, groenten en fruit of eieren meer geld aan gecertificeerde produkten. Maar met meer dan 45% van de totale bestedingen voor vis aan gecertificeerde produkten kunnen deze niet langer als niche worden beschouwd – ze zijn hard op weg om de norm te worden. Nederland speelt internationaal een hoofdrol in de verduurzaming van het visschap. Dit is dankzij de keuzes en investeringen van Nederlandse supermarkten, vismerken en leveranciers in verduurzaming van het vis-assortiment.

 

Lees verder bij het Online Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen