Duurzaamheid als gespreksonderwerp bij de kapper de communicatie-opgave
Artikel

Duurzaamheid als gespreksonderwerp bij de kapper: de communicatie-opgave

Door | 2 maart 2017 | Bron: Leene Communicatie

Duurzaamheid is allang geen linkse hobby meer – ook Jan met de pet bekommert zich om mens en milieu. Dat signaleert MVO Nederland in haar nieuwe trendrapport. Wat betekent deze ontwikkeling voor communicatie over MVO?

 

Wat hebben dancefestival Mysteryland, RTL7 en de ChristenUnie met elkaar te maken? Ze durven zich met duurzaamheid te profileren. Zo besteedt Mysteryland aandacht aan een groene energievoorziening, een verantwoord afvalbeleid en een duurzaam voedingsaanbod tijdens het event. RTL7 lanceerde Doe Maar Duurzaam, een tv-programma en online platform om duurzame ondernemers in de spotlights te zetten. En de ChristenUnie scoort bovengemiddeld in de MVO Kieswijzer.

 

Duurzaamheid is op steeds meer plekken in de samenleving zichtbaar als actueel thema, constateert MVO Nederland in het MVO Trendrapport 2017. Duurzaamheid wordt een gespreksonderwerp bij de kapper, aldus een van de zeven trends. Critici zullen opmerken dat de trend die MVO Nederland signaleert eerder wishful thinking is dan een feitelijke ontwikkeling. Want om duurzaamheid hangt toch nog altijd een muffig sfeertje? Is duurzaamheid het stadium van een linkse hobby wel ontstegen? Bekommert Jan met de pet zich werkelijk om voedselverspilling, klimaatneutraliteit, de circulaire economie en andere (complexe) groene thema’s? En fundamenteler: is duurzaamheid inmiddels misschien een containerbegrip geworden, dat we maar beter snel kunnen afschaffen (zoals de Triodos Bank wil)?

 

Lees verder bij MVO Nederland