Duurzaamheid is passé
Boeken

Duurzaamheid is passé

Door | 10 juli 2017

De Club van Rome was de grondlegger van het begrip ‘duurzaamheid’, ook wel ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ genoemd. Nu, bijna vijftig jaar later, worden in het bedrijfsleven zoveel zinnige én onzinnige initiatieven opgehangen aan het begrip dat de betekenis ervan verloren lijkt te gaan. Tegelijkertijd is het belang van duurzaamheid groter dan ooit tevoren, zowel voor het voortbestaan van de planeet als voor dat van veel bedrijven.

 

Hugo Hollander en Carolien Gadella-van Wersch zijn duurzaamheidsdeskundigen van het eerste uur. Duurzaamheid is passé, betogen zij in hun boek. Het begrip duurzaamheid is door bedrijven weliswaar massaal omarmd. Maar wie iets verder kijkt ontdekt al snel dat het begrip zeer verschillend wordt gebruikt, zowel voor oprechte, weldoordachte initiatieven als voor pure marketingdoeleinden. Het woord duurzaamheid is een containerbegrip geworden.

 

Echte duurzaamheid is pas bereikt als ze zich niet alleen richt op een positieve bijdrage aan de maatschappij, maar ook op het succes en de toekomstbestendigheid van je bedrijf. Zij betogen dat de meervoudige waarde die je zo creëert een onlosmakelijk onderdeel van de bedrijfsstrategie van ieder bedrijf moet worden, simpelweg omdat je het anders op den duur niet zult redden.

 

Neem de 8 cruciale ingrediënten die in dit boek beschreven worden als uitgangspunt en maak je bedrijf gereed voor een succesvolle en duurzame toekomst. Op die manier zorg je ervoor dat je nu impact hebt en ook in de toekomst van grote waarde blijft.

 

Inhoudsopgave

Inleiding: Duurzaamheid is passé

1. De 8 ingrediënten
2. Ondernemerschap
3. Gedegen businessmodel
4. Maatschappelijke waardecreatie
5. Purpose
6. Samenwerken & delen
7. Systeemverandering
8. De clickfactor
9. Circulariteit
10. De ingrediënten in de praktijk

Toelichting op de ingrediënten

Register

 

Over de auteurs

Over Hugo Hollander

Hugo Hollander (accountant en ondernemer) is ruim twintig jaar actief op het terrein van duurzaamheid en meervoudige waardecreatie. Hij gaf als partner bij EY leiding aan de duurzaamheidsaccountants en publiceert regelmatig over het onderwerp.

 

Over Carolien Gadella-van Wersch

Carolien Gadella-van Wersch (bedrijfskundige en ondernemer) is ruim twintig jaar actief op het terrein van duurzaamheid en meervoudige waardecreatie. Zij begon haar carrière bij Nike als duurzaamheidsexpert avant la lettre en ontwikkelde zich in haar verdere loopbaan tot een veelgevraagd deskundige op dat gebied.

 

Meer informatie

Auteurs: Hugo Hollander en Carolien Gadella - van Wersch

Uitgeverij: Business Contact

ISBN: 978 90 4701 063 0

Prijs: € 24,99

 

Reacties

We hopen dat de discussies die plaatsvinden op TGTHR energiek en constructief zijn en aanzetten tot nadenken! Om een reactie te kunnen plaatsen moet je je inloggen of gratis registreren. Je eerste reactie moet door de redactie worden goedgekeurd. De hieropvolgende reacties worden automatisch geplaatst. De redactie houdt zich het recht voor te lange reacties in te korten. Reacties die overdreven commercieel, kleingeestig, beledigend of off-topic zijn, kunnen door de redactie worden verwijderd. Alle berichten worden eigendom van TGTHR.

Magazine TGTHR

Wil je óók TGTHR magazine ontvangen?

Neem een abonnement en krijg voor
slechts € 39,- het 84 pagina's tellende magazine
vier keer per jaar toegestuurd!

Klik hier om een abonnement te nemen