Duurzaamheid is passé
    Boeken

    Duurzaamheid is passé

    Door | 10 juli 2017

    De Club van Rome was de grondlegger van het begrip ‘duurzaamheid’, ook wel ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ genoemd. Nu, bijna vijftig jaar later, worden in het bedrijfsleven zoveel zinnige én onzinnige initiatieven opgehangen aan het begrip dat de betekenis ervan verloren lijkt te gaan. Tegelijkertijd is het belang van duurzaamheid groter dan ooit tevoren, zowel voor het voortbestaan van de planeet als voor dat van veel bedrijven.

     

    Hugo Hollander en Carolien Gadella-van Wersch zijn duurzaamheidsdeskundigen van het eerste uur. Duurzaamheid is passé, betogen zij in hun boek. Het begrip duurzaamheid is door bedrijven weliswaar massaal omarmd. Maar wie iets verder kijkt ontdekt al snel dat het begrip zeer verschillend wordt gebruikt, zowel voor oprechte, weldoordachte initiatieven als voor pure marketingdoeleinden. Het woord duurzaamheid is een containerbegrip geworden.

     

    Echte duurzaamheid is pas bereikt als ze zich niet alleen richt op een positieve bijdrage aan de maatschappij, maar ook op het succes en de toekomstbestendigheid van je bedrijf. Zij betogen dat de meervoudige waarde die je zo creëert een onlosmakelijk onderdeel van de bedrijfsstrategie van ieder bedrijf moet worden, simpelweg omdat je het anders op den duur niet zult redden.

     

    Neem de 8 cruciale ingrediënten die in dit boek beschreven worden als uitgangspunt en maak je bedrijf gereed voor een succesvolle en duurzame toekomst. Op die manier zorg je ervoor dat je nu impact hebt en ook in de toekomst van grote waarde blijft.

     

    Inhoudsopgave

    Inleiding: Duurzaamheid is passé

    1. De 8 ingrediënten
    2. Ondernemerschap
    3. Gedegen businessmodel
    4. Maatschappelijke waardecreatie
    5. Purpose
    6. Samenwerken & delen
    7. Systeemverandering
    8. De clickfactor
    9. Circulariteit
    10. De ingrediënten in de praktijk

    Toelichting op de ingrediënten

    Register

     

    Over de auteurs

    Over Hugo Hollander

    Hugo Hollander (accountant en ondernemer) is ruim twintig jaar actief op het terrein van duurzaamheid en meervoudige waardecreatie. Hij gaf als partner bij EY leiding aan de duurzaamheidsaccountants en publiceert regelmatig over het onderwerp.

     

    Over Carolien Gadella-van Wersch

    Carolien Gadella-van Wersch (bedrijfskundige en ondernemer) is ruim twintig jaar actief op het terrein van duurzaamheid en meervoudige waardecreatie. Zij begon haar carrière bij Nike als duurzaamheidsexpert avant la lettre en ontwikkelde zich in haar verdere loopbaan tot een veelgevraagd deskundige op dat gebied.

     

    Meer informatie

    Auteurs: Hugo Hollander en Carolien Gadella - van Wersch

    Uitgeverij: Business Contact

    ISBN: 978 90 4701 063 0

    Prijs: € 24,99

     

    Reacties

    We hopen dat de discussies die plaatsvinden op TGTHR energiek en constructief zijn en aanzetten tot nadenken! Om een reactie te kunnen plaatsen moet je je inloggen of gratis registreren. Je eerste reactie moet door de redactie worden goedgekeurd. De hieropvolgende reacties worden automatisch geplaatst. De redactie houdt zich het recht voor te lange reacties in te korten. Reacties die overdreven commercieel, kleingeestig, beledigend of off-topic zijn, kunnen door de redactie worden verwijderd. Alle berichten worden eigendom van TGTHR.

    Magazine TGTHR

    Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

    Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
    whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

    Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen