Duurzaamheid volgens Adidas: de vier pijlers
Video

Duurzaamheid volgens Adidas: de vier pijlers

Door | 31 december 2015

Het Duitse Adidas is wereldleider op het gebied van schoeisel en sportkleding. Het is tevens een wereldleider als het aankomt op duurzaam ondernemen. De duurzaamheidsstrategie van de Adidas Group wordt sinds 2000 vastgelegd en bouwt op de kernwaarden van het bedrijf: Performance, Passion, Integrity en Diversity.

 

 

De strategie richt zich op de vier pijlers, of 4P’s: People, Product, Planet en Partnership. Deze vormen een conceptueel raamwerk waarmee de stakeholders – van de 50.000 werknemers tot aan leveranciers, klanten en gemeenschappen – de duurzaamheidsdoelen van Adidas beter en gemakkelijker kunnen begrijpen, beoordelen en realiseren.

De highlights van de vooruitgang van Adidas’ vier Pijlers zijn onder andere:

 

People

– Het ‘SMS voor personeel’-project dat eind 2012 gelanceerd werd, werd geïntroduceerd in vijf fabrieken in Indonesië en Vietnam met in totaal bijna 35.000 medewerkers.

– 1.346 sociale- en milieu-audits vonden plaats bij de leveranciers. Deze bestonden onder andere uit interviews met management en personeel, het herzien van het fabrieksbeleid en bijbehorende documentatie, alsmede inspecties van de faciliteiten. Het duurzaamheidsteam van het bedrijf leidde tevens 148 trainingen en workshops voor leveranciers, licentiehouders, arbeiders en bedienden van de Adidas Group.

– Meer dan 1.000 projecten voor de lokale gemeenschap werden financieel of door middel van vrijwilligerswerk door medewerkers wereldwijd ondersteund.

 

Product

– Water is een belangrijk aandachtspunt voor het bedrijf. Het productaanbod met de verftechniek DryDrye is gestaag toegenomen: voor het einde van 2013 werd maar liefst 2 miljoen meter van deze stof geproduceerd, wat leidde tot een besparing van 50 miljoen liter water. Ook is Adidas een samenwerkingsverband aangegaan met Pharrell Williams en zijn textielbedrijf Bionic Yarn, dat plastic afval uit de oceanen omzet in garens en weefsels.

– Het doel om in 2013 15% ‘beter katoen’ te gebruiken, werd overtroffen: uiteindelijk was dit meer dan 23%. De Adidas Group heeft toegezegd dat 100% van het katoen in alle productcategorieën ‘duurzaam katoen’ moet zijn in 2018.

– Door het toenemende gebruik van virtuele voorbeeldmodellen heeft het bedrijf tussen 2010 en 2013 bijna 1.5 miljoen minder proefmonsters weg hoeven te gooien.

Planet

– Als onderdeel van Adidas’ Green Company Program hebben vier extra fabrieken hun ISO 14001 certificaat behaald.

– Het energieverbruik van de leveranciers werd gereduceerd, mede dankzij Energy Management trainingen.

– Jaarlijks worden er in totaal 110 miljoen paar schoenen gemaakt met gerecyclede hielondersteuning, hierdoor kan 1.500 ton polystyreenafval worden hergebruikt.

Partnership

– In het kader van transparantie heeft Adidas als officiële sponsor, licentiehouder en leverancier van de 2014 FIFA World Cup in Brazilië de lijst van fabrieken gepubliceerd die produceerden voor het evenement.

– De Adidas Group is een actieve deelnemer in de stuurgroep van de Sustainable Apparel Coalition (SAC), en ondersteunt ontwikkeling, verfijning en voltooiing van de Higg 2.0 Index.

– De Adidas Group werkt samen met andere merken om een efficiëntere industrie-brede monitoring tool neer te zetten voor zowel het merk als de leverancier.