Column Lars Moratis - Duurzaamheidsintelligentie
    Magazine

    Column hoofdredacteur

    Duurzaamheidsintelligentie

    Door | 12 september 2016

    Deze zomer reed ik samen met het gezin terug van vakantie langs de afslag naar het Duitse plaatsje Opladen. Met zo’n plaatsnaam liggen de grappen natuurlijk voor de hand. Niet te beroerd om van die gelegenheid gebruik te maken, vroeg ik aan mijn vrouw of haar telefoon leeg was. ‘Waarom?’, vroeg ze. ‘Nou, dan slaan we hier even af.’ Op meer dan een grijns en wegdraaiende ogen zoals dat wel vaker volgt op een flauwe grap kon ik niet rekenen. Met slecht verborgen leedvermaak zei ze: ‘Binnenkort maar een Tesla aanschaffen, he?’

    Touché.

     

    Dat duurzaamheid de slimme keuze is, behoeft geen betoog meer. Het in juli verschenen rapport ‘Kiezen voor duurzame groei’ geeft helder aan waar prioriteiten zouden moeten liggen: investeren in de energietransitie, werken aan een circulaire economie, inzetten op duurzame mobiliteit, kiezen voor een andere belastingmix en innovaties inzetten om maatschappelijke uitdagingen aan te gaan. Een belangrijke rol is weggelegd voor het onderwijs. Dát is het mechanisme om de samenleving toe te rusten voor de noodzakelijke verandering.

     

    Anders gesteld: we moeten intelligentie ontwikkelen om ons pad naar duurzaamheid te creëren en te bewandelen. Maar wat voor een soort intelligentie hebben we dan nodig om die slimme keuze niet alleen te maken, maar er vervolgens ook voor te zorgen dat we succesvol zijn in het realiseren van die duurzame toekomst?

     

    NHTV-lector Frans Melissen zei hier in de vorige ­editie van ­TGTHR-magazine over dat er in dat kader drie typen duurzaamheids­intelligentie zijn: naive, native en narrative intelligence. Ten eerste hebben we een zekere naïviteit nodig om een toekomst voor ons te kunnen zien zoals die zou kunnen zijn – los van systemen en structuren waar ons denken en doen in gevangen zit. Ten tweede moeten we ons bewust zijn van inherente gedragskenmerken (zoals de menselijke oriëntatie op eigenbelang en de korte termijn) die ons ­belemmeren in ons streven naar duurzaamheid – en daar slim mee omgaan. En ten derde moeten we gebruikmaken van aansprekende verhalen, visies en voorbeelden om mensen, middelen en macht te mobiliseren voor duurzaamheid.

     

    Hadden we al de drie P’s van duurzaam ondernemen, nu hebben we de drie N’s van duurzaamheidsintelligentie.

     

    Ik hoop dat je jouw mentale batterij tijdens de zomermaanden goed hebt kunnen opladen en je energie samen met TGTHR wilt inzetten voor een duurzaam Nederland. Laten we het slim doen. Laten we de krachten bundelen. Dat is ook precies hoe de kersverse Nyenrode-hoogleraar André Nijhof het voor zich ziet. In zijn oratie ‘Mogen we hoopvol zijn bij duurzaam ondernemen?’ stelt hij dat om duurzaam te ondernemen, je als bedrijf op zoek moet naar gedeelde belangen. Vanuit daar kan de bereidheid ontstaan tot samenwerking om écht het verschil te maken.

     

    Of, zoals ik het zou willen formuleren, laten we het TGTHR doen. En daarmee ben je van harte uitgenodigd om bij te dragen, lid te worden en van alles wat ­TGTHR te bieden heeft ­gebruik te maken. Over slim gesproken.

    Over Lars Moratis

    Dr. Lars Moratis is ­academic director van het Competence Center ­Corporate Responsibility van Antwerp Management School, lector Duurzaam Ondernemen aan de NHTV en oprichter van ImpactAcademy. Tevens is hij hoofdredacteur van TGTHR.

    Reacties

    We hopen dat de discussies die plaatsvinden op TGTHR energiek en constructief zijn en aanzetten tot nadenken! Om een reactie te kunnen plaatsen moet je je inloggen of gratis registreren. Je eerste reactie moet door de redactie worden goedgekeurd. De hieropvolgende reacties worden automatisch geplaatst. De redactie houdt zich het recht voor te lange reacties in te korten. Reacties die overdreven commercieel, kleingeestig, beledigend of off-topic zijn, kunnen door de redactie worden verwijderd. Alle berichten worden eigendom van TGTHR.

    Magazine TGTHR

    Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

    Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
    whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

    Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen