Duurzame voedselconsumptie bereikt kantelpunt in 2022
Artikel

Over de rol van supermarkten bij duurzame voedselconsumptie

Door | 15 juli 2016

Op basis van groeicijfers over de afgelopen jaren verwacht ABN AMRO dat tegen 2022 sprake is van een kantelpunt in de duurzame voedselconsumptie in Nederland. Het verwachte omzetaandeel van 15 procent is dan substantieel en op een punt waar consumenten het voorbeeldgedrag van anderen gaan volgen. Een weg terug is er dan niet meer.

 
Dit heeft ingrijpende gevolgen voor de inkoop en het assortiment van supermarkten en de manier waarop zij met klanten over duurzaamheid communiceren. Consumenten kijken hierbij ook kritisch naar hoe supermarkten met het vraagstuk voedselverspilling omgaan. Zo wordt wereldwijd een derde van de totale voedselproductie weggegooid voordat deze de consument bereikt. Dit vertegenwoordigt een waarde van 550 miljard euro.

 

Van de jaarlijkse voedselverspilling is de helft afkomstig van consumenten. In Nederland gooien consumenten jaarlijks zo’n 2,5 miljard euro aan voedsel weg: ruim 150 euro en 50 kilo voedsel per persoon. Daarnaast verspilt de Nederlandse keten van producenten, tussenhandel, horeca en de supermarkten 2,5 miljard euro aan voedsel per jaar. De supermarkten hebben een aandeel van 7 procent in de voedselverspilling, maar kunnen volgens ABN AMRO grote invloed uitoefenen op het verduurzamen van de keten en het consumptiegedrag van consumenten.

 

Download het rapport ‘Verzet tegen voedselverspilling’