Duurzame voedselconsumptie bereikt kantelpunt in 2022
Artikel

Over de rol van supermarkten bij duurzame voedselconsumptie

Door | 15 juli 2016

Op basis van groeicijfers over de afgelopen jaren verwacht ABN AMRO dat tegen 2022 sprake is van een kantelpunt in de duurzame voedselconsumptie in Nederland. Het verwachte omzetaandeel van 15 procent is dan substantieel en op een punt waar consumenten het voorbeeldgedrag van anderen gaan volgen. Een weg terug is er dan niet meer.

 
Dit heeft ingrijpende gevolgen voor de inkoop en het assortiment van supermarkten en de manier waarop zij met klanten over duurzaamheid communiceren. Consumenten kijken hierbij ook kritisch naar hoe supermarkten met het vraagstuk voedselverspilling omgaan. Zo wordt wereldwijd een derde van de totale voedselproductie weggegooid voordat deze de consument bereikt. Dit vertegenwoordigt een waarde van 550 miljard euro.

 

Van de jaarlijkse voedselverspilling is de helft afkomstig van consumenten. In Nederland gooien consumenten jaarlijks zo’n 2,5 miljard euro aan voedsel weg: ruim 150 euro en 50 kilo voedsel per persoon. Daarnaast verspilt de Nederlandse keten van producenten, tussenhandel, horeca en de supermarkten 2,5 miljard euro aan voedsel per jaar. De supermarkten hebben een aandeel van 7 procent in de voedselverspilling, maar kunnen volgens ABN AMRO grote invloed uitoefenen op het verduurzamen van de keten en het consumptiegedrag van consumenten.

 

Download het rapport ‘Verzet tegen voedselverspilling’

Deel dit artikel

[sharify]

Reacties

We hopen dat de discussies die plaatsvinden op TGTHR energiek en constructief zijn en aanzetten tot nadenken! Om een reactie te kunnen plaatsen moet je je inloggen of gratis registreren. Je eerste reactie moet door de redactie worden goedgekeurd. De hieropvolgende reacties worden automatisch geplaatst. De redactie houdt zich het recht voor te lange reacties in te korten. Reacties die overdreven commercieel, kleingeestig, beledigend of off-topic zijn, kunnen door de redactie worden verwijderd. Alle berichten worden eigendom van TGTHR.

Magazine TGTHR

Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen