Magazine

Column

Een goed product heeft WAARDE

Door | 14 juni 2016

‘Een duurzame samenleving heeft een circulaire economie’ is een gedachte die ik deel. Het gesprek over de circulaire economie richt zich vaak op het sluiten van de keten: de maakketen en de afvalketen moeten omgevormd worden tot één waardecirkel. Ten onrechte wordt de gebruiksfase van producten onderbelicht. Ik kies voor beide.

 

In de circulaire economie hebben bedrijven een nieuw verdienmodel nodig. Dat geldt voor de merkeigenaar én alle toeleveranciers. In dat verdienmodel dient de waardecreatie centraal te staan. Die waarde is het verschil tussen de baten die volgen uit het gebruik van het product minus de (milieu)kosten van productie, inzameling en herverwerking tot nieuwe grondstoffen. Die berekeningen maken we nog niet vaak, hoewel er steeds meer erkenning is dat maatschappelijke kosten onderdeel (behoren te) zijn van de kostprijs. Sommigen noemen dat de eerlijke prijs (true price).

 

In een markt die duurzaamheid als kwaliteit ziet, geldt dat een product en daarmee bedrijf succesvoller is naarmate de netto waardecreatie hoger is. Voor mij zijn er zeker vijf pijlers onder waardecreatie. Het begint met design for next use (hergebruik of recycling). De tijd dat een product of het materiaal slechts een levenscyclus doorliep (uitzonderingen daargelaten), ligt achter ons. Mijn tweede pijler is om fossiele grondstoffen geleidelijk te vervangen door biomassa en/of secundaire grondstoffen. Voor de rubber- en kunststofindustrie zijn twee praktische tools ontwikkeld: het Groencertificaat, dat aantoont dat biomassa in de kraker de grondstof voor het product is, en de Guidelines voor productontwerp

Lees dit artikel gratis

Verduurzamen doe je niet alleen, dat doe je samen! Registreren is gratis en verplicht je tot niets, maar kan jou wel verder helpen met duurzaam ondernemen! Zo kan je al onze artikelen lezen op de website, je netwerk vergroten of je eigen nieuws en columns publiceren op TGTHR.

Registreer je ook (helemaal gratis) voor TGTHR en lees het complete artikel. Ben je al geregistreerd? Dan kun je hieronder inloggen.

Magazine TGTHR

Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen