
Vissersschip MDV 1 Immanuel geldt als voorbeeld voor de toekomst
Eerste resultaten ‘Tesla van de zee’ gepresenteerd
Door Redactie TGTHR | 19 februari 2016 | Bron: Masterplan Duurzame VisserijStichting Masterplan Duurzame Visserij is onlangs bijeengekomen om de eerste resultaten van vissersschip MDV 1 Immanuel te presenteren. Dit schip geldt als voorbeeld voor de toekomst van de Nederlandse visserij: de verwijzing naar ‘Tesla van de zee’ werd gemaakt. Gaat het lukken om te veranderen naar een duurzame visserij met een positief verdienmodel?
Alles aan het schip is nieuw: de vorm, de aandrijving, vangstverwerking en de vangstmethode. Om van tekening tot realisatie van het pilotschip te komen was een jaar nodig, hier waren tientallen bedrijven en organisaties vanuit heel Nederland bij betrokken. Het schip vaart nu acht maanden en de organisatie is positief, bijvoorbeeld over de grote brandstofbesparing.
Aan boord van MDV 1
Het schip wordt voortgestuwd door een dieselelektrische aandrijving. ‘Als we liggen te vissen is het net alsof je thuis op de bank zit’, vertelt de schipper. Het lage geluidsniveau zorgt ervoor dat de bemanning beter uitgerust thuiskomt. Sommige dingen moeten nog verder verfijnd worden. MDV 1 vist bijvoorbeeld met een compleet nieuwe vangstmethode, de twinrigpuls. Daarbij zweeft het net boven de bodem en wordt de vis opgeschrikt door elektrische pulsjes. De bemanning zoekt verder naar de manier om de nieuwe scholstripmachine en sorteermachine optimaal in te kunnen zetten. Als ze uit staan worden deze direct gemist. Ze staan gewoon langer aan dek. De machines zorgen nu al voor betere werkomstandigheden en betere kwaliteit Noordzeevis.
Kleinere milieu-impact
MDV 1 vangt voornamelijk tong en schol. De tongbestanden zijn op een veilig niveau en er zwemt meer schol in zee dan ooit eerder gemeten. Masterplan Duurzame Visserij zoekt de juiste verhouding tussen groei, milieu en samenleving. Het MDV schip is kleiner, lichter, gebouwd met duurzame materialen en met een zeer efficiënte energieopwekking. Daarmee is de impact op het milieu een stuk kleiner. Passend bij de klimaatdoelstellingen van de overheid laat een berekening van wetenschappelijk bureau IMARES zien dat bij een transitie naar vijftig schepen een besparing van ca. 150 kiloton CO₂ per jaar mogelijk is.
MDV in de klas
Ondertussen dient het MDV schip als inspiratie voor jonge vissers in de klas. Ze leren onder andere over duurzaamheid, visserij-economie, ecologie, communicatievaardigheden en milieu. Leerlingen worden uitgedaagd over ecologische en economische duurzame toekomst na te denken.
Positief verdienmodel
De eerste resultaten laten 80% brandstofbesparing zien ten opzichte van traditionele schepen in 2010. Het gemiddeld verbruik van het MDV schip is gemiddeld 6700 liter per visweek, en is daarmee een stuk lager. Verder liggen de kosten voor onderhoud en verwerking aan boord lager. De brandstof is een belangrijke kostenpost met een hoog prijsrisico. Daarom is het lage verbruik een zegen voor zowel de portemonnee én het milieu. De prijs van olie is nu weliswaar laag maar dat kan snel veranderen. Het vissersschip MDV 1 laat met de huidige lage gasolieprijzen en goede visprijzen een positief resultaat zien. Een terugverdientijd van acht jaar is reëel. Maar juist bij een veel hogere gasolieprijs laat MDV 1 door het lage verbruik ook nog een positief resultaat zien.
Lees de alles over de MDV 1 in de MDV 1-Special van Stichting Masterplan Duurzame Visserij
Bekijk de video over de MDV 1 Immanuel van RTL Z Toekomstmakers
Foto: Still uit YouTube-video RTL Z Toekomstmakers

Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?
Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.
Reacties