Artikel

Ethisch ondernemen creëert veel kansen voor bedrijven

Door | 6 juli 2016 | Bron: Online Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen

Ondernemen zonder moreel kompas kan niet meer. Je riskeert onherstelbare reputatieschade. Dat zegt prof. dr. Ronald Jeurissen, kerndocent Markt, Recht en Ethiek, onderdeel van de Modulair Executive MBA’s van Nyenrode University. Jeurissen: ‘Maar de groeiende behoefte aan fair ondernemen creëert ook veel kansen.’

 

Google verdiende goed aan de Chinese markt. Tot de Chinese overheid beperkingen oplegde: Google.cn moest bepaalde websites afschermen en verplicht informatie verstrekken over het zoekgedrag. Het is een prachtig voorbeeld van een ethisch dilemma waarin de morele implicaties uiteindelijk zwaarder wogen dan het economisch belang: Google (motto: ‘don’t be evil’) trok zich (grotendeels) terug uit China.

 

Ethiek wint aan invloed: drie oorzaken

Elk bedrijf ondervindt de invloed van markt, recht en ethiek. Vooral de invloed van ethiek – de behoefte én verwachting dat ondernemers fair en rechtvaardig handelen – neemt toe. Dat heeft drie oorzaken:

  • De wereld om ons heen wordt steeds kleiner en (technologisch) complexer.
  • Overheid en actiegroepen leggen meer druk op bedrijven om maatschappelijk verantwoord te ondernemen.
  • De emotionele binding tussen bedrijf en consument neemt toe, mede dankzij social media.

 

Een verkeerde keuze heeft grote gevolgen. Jeurissen. ‘Voldoe je niet aan de verwachtingen van je doelgroep? Dan ben je hem kwijt.’ Hoe maak je een goede afweging tussen soms tegenstrijdige economische en morele belangen?

 

Lees verder bij het Online Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen