Greenwashing alles wat je moet weten over groene leugens
    Whitepapers

    Wat is greenwashing en wat zijn de effecten op de afzender?

    Greenwashing: alles wat je moet weten over ‘groene leugens’

    Door | 29 april 2016

    Liegen mag niet, zo leren we al vroeg van onze ouders. Maar geldt dat ook voor reclame, marketing en communicatie? En is het extra erg als je liegt over duurzaamheid? Ofwel: wat is greenwashing en wat zijn de effecten op de afzender?

     

    Door Mario van Vliet

     

    Een beetje opscheppen hoort erbij, zou je zeggen. Geen enkel bedrijf kan de verleiding weerstaan zijn producten ‘de beste’ te noemen. Consumenten en afnemers weten dat die claim vaak met een korrel zout genomen moet worden. ‘De beste’ is natuurlijk ook een claim waarmee je alle kanten op kunt en dus nauwelijks op afgerekend kunt worden. Maar geldt dat ook voor een bedrijf dat stelt ‘de duurzaamste’ te zijn? Het antwoord: nee. Wie het aandurft zichzelf aan te prijzen met het woord ‘duurzaam’ moet rekening houden met verweer. Dat ondervond onder meer TUI. De reisorganisatie zond in 2015 een commercial uit met de volgende tekst:

     

    ‘Dezelfde smile met zoveel meer aandacht voor de rest van de wereld. We brengen je naar de allermooiste bestemmingen op aarde. Je vliegt met één van de duurzaamste airlines van Europa naar een duurzame accommodatie. Ontdek wat TUI met je doet… en boek één van onze 600 duurzame accommodaties al vanaf € 279,- per persoon per week. TUI, discover your smile.’

     

    Bij de Reclame Code Commissie werd een klacht ingediend. De commissie stelde onder meer: ‘Milieuclaims dienen aantoonbaar juist te zijn. De bewijslast rust op de adverteerder.’ Ofwel: een gevalletje Greenwashing door TUI (Lees de volledige uitspraak op de website van de Reclame Code Commissie). Om in reclametermen te blijven: Foutje, bedankt. Maar TUI was zeker niet het eerste bedrijf dat ten onrechte het woord ‘duurzaam’ gebruikte. De vraag is: nou, en? TUI is niet failliet gegaan door de uitspraak van de Reclame Code Commissie. Het heeft alleen de betreffende commercial niet meer uitgezonden. Maar niet alle overtreders kwamen er zo gemakkelijk vanaf als TUI. Het beroemdste voorbeeld: Volkswagen. Dieselgate leek de Duitse autofabrikant bijna de das om te doen. Greenwashing bestaat er namelijk in veel soorten en maten. En het effect kan ook alle kanten opschieten.

     

    Wat is Greenwashing?

    Greenwashing is je groener voordoen dan je eigenlijk bent. Dat is een nog wat vage omschrijving. Toch heeft iedereen wel een idee van wat Greenwashing is: we voelen allemaal aan dat er een verschil is tussen de claim van een bedrijf en de daadwerkelijke prestaties.

    ‘Als je als bedrijf stelt: wij staan voor…

    Alle artikelen op TGTHR lezen?

    Registreer je dan (helemaal gratis) voor TGTHR! Je kunt dan alle artikelen op de website lezen.
    Ben je al geregistreerd? Dan kun je hieronder inloggen.

    Magazine TGTHR

    Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

    Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
    whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

    Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen