Artikel

Groeiend enthousiasme in Nederland voor Integrated Reporting

Door | 8 december 2015

Voor het vierde opeenvolgende jaar heeft Deloitte, dit keer in samenwerking met MVO Nederland, een onderzoek uitgevoerd naar de mate waarin Nederlandse bedrijven Integrated Reporting (IR) toepassen. Met Integrated Reporting laten bedrijven niet alleen zien hoe zij op financieel gebied waarde creëren, maar ook hoe zij op niet-financiële gebieden, zoals bijvoorbeeld op gebied van personeel, maatschappij of milieu, waarde creëren.

 

Door deze niet-financiële aspecten ook als waardevol kapitaal te zien, zijn bedrijven in staat om op een meer holistische manier de organisatie aan te sturen. Dit kan de resultaten van het bedrijf positief beïnvloeden. Uit het onderzoek blijkt dat steeds meer bedrijven zogenaamde integrated reports uitbrengen en dat deze rapportages ook van steeds hogere kwaliteit zijn. Toch blijken veel bedrijven moeite te hebben met rapporteren binnen de richtlijnen van Integrated Reporting.

 

Geïntegreerd denken

Het blijkt niet eenvoudig om het businessmodel van het bedrijf goed te beschrijven, met andere woorden hoe de financiële én niet financiële middelen ingezet worden om tot het bedrijfsresultaat te komen. Daarnaast is het lastig om de resultaten duidelijk te beschrijven ten opzichte van concrete doelstellingen. Vooral voor de niet-financiële middelen ontbreken vaak de noodzakelijke doelstellingen (bijvoorbeeld het verbruik van natuurlijk kapitaal) en worden deze veelal niet in de gebruikelijke (financiële) planning en control cycli meegenomen. Geïntegreerd denken, waarbij in alle relevante managementbeslissingen de impact op de verschillende kapitalen wordt meegenomen, zal nog verder ontwikkeld moeten worden.

 

‘Wel geven bedrijven die hoog scoren in het onderzoek aan profijt te hebben gehad van de stappen die ze hebben gezet’, aldus Anneke Sipkens director Sustainability bij Deloitte. ‘Deze organisaties hebben beter inzicht in wat stakeholders verwachten en in wat materieel is om waarde te creëren. Tevens zien deze organisaties verbeteringen op het gebied van interne samenwerking en is er een stimulans om de belangrijke niet-financiële informatie met een hogere frequentie te verzamelen.’

 

Nederland een van de koplopers

Steeds meer bedrijven brengen een geïntegreerd verslag uit. Nederland is hierin een van de koplopers, naast Zuid-Afrika, Engeland en Brazilië. In andere landen, zoals bijvoorbeeld Amerika, Duitsland en China, is een mooie vooruitgang te zien. Van de onderzochte Nederlandse bedrijven heeft 40 procent een geïntegreerd verslag. Het gaat hier met name om de AEX-genoteerde bedrijven. Daarnaast zijn er ook bedrijven die nog steeds apart een financieel en apart een duurzaamheidsverslag publiceren. Uit het onderzoek blijkt dat een bedrijf hoog kan scoren op IR-principes, zonder dat het daadwerkelijk een geïntegreerd verslag heeft. Een aantal bedrijven zijn blijkbaar goed in staat om het proces van waardecreatie met financiële en niet- financiële middelen inzichtelijk te maken zonder hierbij verslagen te integreren.

 

Een uitdaging

Bedrijven blijken volgens het onderzoek bepaalde onderdelen in het IR-framework nog lastig in kaart te kunnen brengen. Met name bij het goed inzichtelijk maken van het businessmodel, de lange-termijnstrategie en toekomstscenario’s worden problemen ondervonden. Het tijdig verzamelen van niet-financiële data is voor veel bedrijven vaak een uitdaging. ‘Ondanks deze moeilijkheden zien we een groeiend enthousiasme onder Nederlandse bedrijven om geïntegreerd  te kijken naar zowel financiële als duurzaamheidsprestaties’, meent Willem Lageweg van MVO Nederland. ‘Deze ontwikkeling biedt hoop voor de toekomst en zal het bedrijfsleven in staat stellen om met behulp van geïntegreerd denken en rapporteren beter zicht te krijgen op zowel financiële als maatschappelijke impact.’

 

Download het onderzoeksrapport ‘Integrated Reporting as a driver for Integrated Thinking?’ (Engelstalig)

Beluister het interview met Erica Kostense van Deloitte over het rapport op New Business Radio

Deel dit artikel

[sharify]

Reacties

We hopen dat de discussies die plaatsvinden op TGTHR energiek en constructief zijn en aanzetten tot nadenken! Om een reactie te kunnen plaatsen moet je je inloggen of gratis registreren. Je eerste reactie moet door de redactie worden goedgekeurd. De hieropvolgende reacties worden automatisch geplaatst. De redactie houdt zich het recht voor te lange reacties in te korten. Reacties die overdreven commercieel, kleingeestig, beledigend of off-topic zijn, kunnen door de redactie worden verwijderd. Alle berichten worden eigendom van TGTHR.

Magazine TGTHR

Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen