Magazine

    Wanneer helpt duurzaamheid voor je marketingstrategie?

    Wees niet bang voor groene marketing!

    Door | 13 september 2017

    Pharrell Williams is happy: zingend steekt hij de loftrompet over fashiongigant G-Star dat voor haar G-Star RAW-lijn plastic uit de oceaan vist en omtovert tot trendy jeans. Het filmpje hierover is miljoenen keren bekeken en de likes overtreffen de dislikes ruim. Ook in andere commercials mag G-Star over het algemeen waardering oogsten voor het initiatief waarmee ze de plastic soep te lijf gaat.

     

    Een razend interessante case om als marketeer eens na te denken wat een verbinding van het merk met een maatschappelijke opgave voor een merk of een bedrijf kan betekenen. Des te meer interessant omdat heel wat marketeers nog erg huiverig zijn om de duurzaamheidsprestaties van hun bedrijf aan de klant te vertellen. Met KPN bel en app ik al jaren klimaatneutraal, maar op de billboards lees ik dat niet. Recent kocht ik een tafel en pas nadat ik er naar informeerde bleek al het hout FSC te zijn en de stoffering volledig Cradle to Cradle. Ook bepaalde duurzaamheidsinspanningen van Nike of PostNL liegen er niet om, maar het wordt mij als consument nauwelijks verteld. In mijn beleving een gemiste kans. Als je in de markt de juiste snaar weet te raken, kan je meer waarde creëren door duurzaamheid.

     

    Zo maar wat bezwaren

    Voor mijn werk kom ik nog al eens bij bedrijven over de vloer die er in geslaagd zijn duurzaamheid echt op een hoog niveau te hebben gerealiseerd; onderscheidend van hun concurrenten en trendsettend. Intern klinken trotse woorden, maar hoe vaak zie ik niet dat de klant daarover in het ongewisse wordt gelaten. Jammer als ik dat vind (want het onthoudt de klant ook een mogelijkheid je daarop te waarderen) kan ik het dan niet laten eens een suggestie in die richting te doen: zouden jullie daar niet eens een beetje reclame mee maken? Ogenblikkelijk wordt dan een vast register bezwaren opengetrokken die mij er van moet overtuigen dat duurzaamheid integreren in marketinguitingen een zinloze missie is. Allereerst de bezwaren top 4!

     

     

    Een duurzaam product dat niet verkoopt is voor niks gemaakt en dus per definitie onduurzaam

     

    Bezwaar nummer 1: ‘Niemand gelooft natuurlijk zo’n statement van een bedrijf, ze zijn gewoon op winst uit.’

    Dat laatste is zeker waar: ja, elk bedrijf is op winst uit door goed in te spelen op de wens en (soms impliciete) verwachtingen van de klant. Sterker nog: een ‘duurzaam’ product dat niet verkoopt is voor niks gemaakt en dus per definitie onduurzaam. Dus moet duurzaamheid gewoon bijdragen aan de winst. Het is toch vooral gewenst dat duurzamere producten minder duurzame producten uit de markt drukken? Maar dan het eerste statement: wie gelooft die passieprekende vos? Dat lijkt een terecht bezwaar, maar gelukkig zijn er genoeg mogelijkheden om beweringen met bewijslast te staven. Een slaperige blik op de ontbijttafel leert me dat de centimetersdikke laag Duo Penotti die mijn zoon vakkundig op zijn boterham metselt met Utz-gecertificeerde cacao tot stand is gekomen. Ook de Campina-yoghurt die vrouwlief en ik weglepelen is vergezeld van een onafhankelijk…

    Lees dit artikel gratis

    Verduurzamen doe je niet alleen, dat doe je samen! Wil jij ook lid worden van ons netwerk? Lid worden is gratis en verplicht je tot niets, maar kan jou wel verder helpen met duurzaam ondernemen! Zo kan je al onze artikelen lezen op de website, je netwerk vergroten of je eigen nieuws en columns publiceren op TGTHR.

    Word ook (helemaal gratis) lid van TGTHR en lees het complete artikel. Ben je al lid? Dan kun je hieronder inloggen.

  • 3:1 TGTHR column
  • DNV – Medium rectangle

  • Nieuw op het forum

  • Magazine TGTHR

    Wil je óók TGTHR magazine ontvangen?

    Neem een abonnement en krijg voor
    slechts € 39,- het 84 pagina's tellende magazine
    vier keer per jaar toegestuurd!

    Klik hier om een abonnement te nemen