Grolsch verwarmt kantoren met restwarmte uit het brouwhuis
Artikel

17% van kantooroppervlak wordt verwarmd met nieuwe techniek

Grolsch verwarmt kantoren met restwarmte uit het brouwhuis

Door | 8 december 2015

Circulair denken en handelen speelt een centrale rol binnen Grolsch. Maar liefst 99,8% van de 14.172 ton afval wordt hergebruikt in de keten. Zo wordt bijvoorbeeld de bierbostel die vrijkomt tijdens het brouwen verkocht als veevoer aan boeren door heel Nederland, wordt gist hergebruikt in de farmaceutische sector en worden de etiketten hergebruikt in de baksteenindustrie. Ook voor de restwarmte uit het brouwhuis is nu een mooie bestemming gevonden.

 

Tijdens het brouwproces wordt behoorlijk wat warmte geproduceerd. Daar waar mogelijk wordt deze warmte al hergebruikt in het proces. Een deel van de warmte komt echter terecht in de ruimte. Normaal wordt deze warmte middels open ramen of ventilatie afgezogen, maar sinds afgelopen winter gebruikt Grolsch deze warmte om de kantoren te verwarmen. Grolsch heeft namelijk een nieuw systeem geïnstalleerd: de Twin-Coil. Warme lucht uit het brouwhuis wordt door middel van een ventilator naar dit systeem geleid. Daar wordt de warmte uit de lucht gehaald en vervolgens via zogenaamde warmtewisselaars overgedragen aan het ventilatiesysteem.

 

Dit ventilatiesysteem gebruikt de opgewarmde lucht om de temperatuur in verschillende kantoren op een aangenaam niveau te houden. ‘De verwachte besparingen zijn afgelopen winter ruimschoots behaald. Naar verwachting hebben we de investering binnen drie jaar terugverdiend’, aldus Susan Ladrak, Manager Engineering bij Grolsch. ‘Door het toepassen van deze techniek kan Grolsch 17% van haar totale kantooroppervlak verwarmen. De komende jaren willen we dit percentage verder uitbouwen.’

 

Gezamenlijke groei

Naast het actief verduurzamen van de eigen bedrijfsvoering zet Grolsch zich ook actief in voor de wereld om ons heen. Van de voormalige 10 priorities, one future-duurzaamheidsstrategie is Grolsch dit jaar over gegaan naar Prosper, de nieuwe wereldwijde DVO-strategie van moederbedrijf SABMiller. De focus ligt hierbij op de samenwerking met overheden, bedrijven en de samenleving, om te werken aan een meer welvarende, sociale, veerkrachtige, schone en productieve wereld.

 

Ambitieuze doelen

Voor het jaar 2020 heeft Grolsch ambitieuze doelen opgesteld die bijdragen aan:

– Stimuleren van sociale en economische groei;

– Bevorderen van verantwoord alcoholgebruik;

– Veiligstellen van de beschikbaarheid van water en reduceren van het gebruik ervan;

– Reduceren van CO₂-uitstoot en afval.

 

Grolsch wil de vijf komende jaren bijvoorbeeld steeds meer kleine ondernemingen gaan ondersteunen, duurzaamheidsthema’s gaan integreren in merkcommunicatie, het waterverbruik verminderen van 3,35 hl water/hl bier naar 3 hl water/hl bier en de CO₂-uitstoot verder reduceren met 10% naar 5,1 kgCO₂e/hl.

 


Benieuwd naar de activiteiten en agendapunten van Grolsch op het gebied van duurzaam en verantwoord ondernemen? Bekijk het online jaarverslag. Dit jaar presenteert Grolsch het overzicht van projecten in een toegankelijk, makkelijk leesbaar online verslag, met korte teksten en infographics.

 

Bekijk het online jaarverslag