Hoe Heineken en EUCORD inzetten op de inkoop van lokale grondstoffen
    Interview

    Serie ‘Partnerschappen’ deel VI

    Hoe Heineken en EUCORD inzetten op de inkoop van lokale grondstoffen

    Door | 25 oktober 2016

    Steeds meer bedrijven werken aan de oplossing van sociale vraagstukken. Soms alleen, maar steeds vaker in samenwerking met maatschappelijke organisaties. Dat gaat de ene keer beter dan de andere keer. De uitdaging voor beide partijen is het maximale uit de samenwerking te halen.

     

    Samenwerking tussen bedrijven en maatschappelijke organisaties is geen hogere wiskunde. Wel stuiten mensen in de praktijk op steeds dezelfde dilemma’s en valkuilen. Wilma Roozenboom schreef een boek over dergelijke samenwerkingsverbanden. ‘Een bedrijf is geen goed doel’ verscheen begin 2016 bij Koninklijke Van Gorcum. Onderstaand interview staat erin, net als deze interviews die we eerder publiceerden. De komende maanden verschijnen op deze plek meer van dergelijke interviews.

     

    Het project: Community Revenue Enhancement through Agricultural Technology Extension (CREATE)

    Traditioneel importeerde Heineken veel van de grondstoffen voor het bier in landen als Ethiopië, Rwanda en Sierra Leone. Dat moest anders, besloot Heineken in 2011. Als onderdeel van de groei- en duurzaamheidsstrategie Brewing a Better World zet Heineken in op inkoop van lokale grondstoffen. Om dit te versnellen is in 2013 het Community Revenue Enhancement through Agricultural Technology Extension programma gestart (CREATE). Doelstellling is om in 2020 60 procent van de landbouwgrondstoffen lokaal in te kopen.

     

    Heineken werkt in dit programma samen met de maatschappelijke organisatie EUCORD en met het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Heineken koopt lokaal in. EUCORD traint de boeren en zorgt onder andere dat ze hoge kwaliteit zaden gebruiken. Het Ministerie van Buitenlandse Zaken financiert een deel van de samenwerking, brengt (lokale) kennis in en zorgt voor goede contacten met lokale overheden. In Ethiopië brouwen ze bier met mout gerst, in Rwanda met mais en in Sierra Leone met sorghum.

     

     

    Wat gaat goed?

    De businesscase klopt. Paul Stanger, Local Sourcing Director Region Africa & Middle East bij Heineken: ‘Het is moeilijk echt hard te maken omdat je van veel factoren afhankelijk bent, maar het idee is dat de lokale inkoop commercieel duurzaam wordt. Voor bedrijven zoals Heineken is een van de moeilijke dingen in het bedrijfsproces om de productieketen zodanig te managen dat er altijd voldoende grondstoffen van goede kwaliteit beschikbaar zijn. Daarvoor is het simpelweg veel efficiënter om…

    Alle artikelen op TGTHR lezen?

    Registreer je dan (helemaal gratis) voor TGTHR! Je kunt dan alle artikelen op de website lezen.
    Ben je al geregistreerd? Dan kun je hieronder inloggen.

    Magazine TGTHR

    Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

    Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
    whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

    Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen