Artikel

Hoe Kromkommer ‘gekke groentes’ redt van de ondergang

Door | 10 mei 2016

Supermarkten en tussenhandelaren stellen hoge eisen aan de looks van groentes en fruit. Tienduizenden kilo’s verdwijnen daardoor in de container. Doodzonde vonden de oprichters van Kromkommer. Inmiddels redden zij jaarlijks heel wat kneusjes van de ondergang.

 

Lisanne van Zwol kwam tijdens haar studie bedrijfskunde toevallig in aanraking met het fenomeen foodwaste. Voor een keuzevak trok ze samen met een studiegenoot, gewapend met handschoenen en tassen, de stad in om in de praktijk te onderzoeken hoeveel voedsel er verspild wordt. Van Zwol: ‘We waren verbaasd hoeveel we in een paar uur verzamelden en ontdekten ook hoeveel groentes niet eens op de markt komen door hun imperfecte uiterlijk en overproductie. Er wordt wel wat verwerkt in sappen en salades, maar vijf tot tien procent verdwijnt rechtstreeks in containers. Kwalitatief goede groentes die er aan de buitenkant iets anders uitzien dan hun “perfecte” broertjes en zusjes. Het leek ons een op te lossen probleem en we gingen er als project mee aan de slag. We kwamen tot een breed concept, waaronder het verwerken van deze groentes tot producten. Toen we dat idee indienden bij Duurzame Dinsdag en we er een prijs mee wonnen, ging het balletje rollen. Dat we nu ons geld verdienen met Kromkommer hadden we van tevoren nooit bedacht.’

 

Van pilot naar business

Na hun afstuderen onderzochten van Zwol en haar studiegenoot de mogelijkheden. Van Zwol: ‘We zijn eerst gaan praten met telers en andere partijen in de productieketen. Het heeft best lang geduurd voor we een goed businessmodel hadden gevonden. Je kunt met die gekke groentes immers van alles doen om ze weer in de markt te brengen.’ Rekening houdend met allerlei factoren zoals productie, opslag en houdbaarheid bleek het maken van soepen de beste keuze. Vooral groentes zoals courgettes, wortels en bieten leken geschikt. Een tiental telers in de regio Rotterdam wilden wel kromme en beschadigde groentes apart houden voor Kromkommer.

 

‘Er komt veel bij kijken om een voedingsproduct op de markt te brengen’, zegt van Zwol. ‘Je hebt een fabriek nodig die het wil maken, telers die willen leveren, maar ook bijvoorbeeld vormgevers, verpakkingsdeskundigen en distributeurs. En de soep moet lekker zijn natuurlijk. Met subsidie van Stichting Doen konden we de tijd nemen om dat goed voor te bereiden. Dankzij die subsidie en crowdfunding brachten we in 2014 de eerste soepen op de markt. Het was lastig inschatten hoe de consument op dit nieuwe product zou reageren, maar het is een groot succes geworden. In 2014 produceerden we 40.000 soepen, in 2015 al 100.000 en voor 2016 is het plan om 150.000 soepen te verkopen. Het wordt in veel meer winkels verkocht dan we hadden bedacht en het wordt massaal opgenomen in kerstpakketten. Onlangs kwam Jumbo met een vergelijkbaar product, dat geeft wel aan dat deze oplossing mensen aanspreekt.’

 

Hoe Kromkommer 'gekke groentes' redt van de ondergang

Gekke wortel, pastinaak en aardappel | Fotocredit: Van Zwol Fotografie

 

Product als middel

Voor de medewerkers van Kromkommer is het product soep meer een middel dan een doel. ‘We zijn niet met Kromkommer begonnen om producten in de markt te zetten, maar om voedselverspilling tegen te gaan’, zegt van Zwol. ‘We willen een voorbeeld neerzetten voor de hele keten. Kijk, het probleem bestaat, de groentes zijn er en je kunt er iets mee doen. Wij willen niet alleen een idealistische preek geven maar zelf laten zien dat het anders kan. Door onze producten bereiken we veel mensen die nooit bij voedselverspilling stilstaan.

 

Op de verpakking, op onze website en via social media vertellen wij ons verhaal. We leggen uit dat er veel te veel geproduceerd wordt waardoor de eisen zo streng kunnen zijn. In de supermarkt zien alle groentes er perfect uit en de consument is dat nu zo gewend. Toen er een aantal jaar geleden een slecht aardappeljaar was in de UK verschenen er opeens ook lelijke, grote en kleine aardappels in de schappen en werden die gewoon verkocht.’ Om de boodschap over te brengen maakt Kromkommer niet alleen soep, maar is de organisatie ook actief op evenementen en markten en worden ludieke acties georganiseerd. ‘We willen mensen ervan bewust maken hoe raar het is dat we goed voedsel weggooien. Uiteindelijk hopen we dat de keten het probleem verder oppakt en wij overbodig worden.’

 

Ga in 8 vlogs mee op reis door de groenteketen en leer alles over de oorzaken van voedselverspilling

Lees de tips tegen voedselverspilling

Bekijk de Diverzio Dashboard-tool in de Kennisbank

Bekijk de tool The Waste Scan in de Kennisbank

Heb jij een duurzaam idee? Doe mee met Duurzame Dinsdag!

Meer lezen? Neem dan zeker even een kijkje op kromkommer.com!

 

Foto boven artikel: v.l.n.r. Chantal, Jente en Lisanne – de oprichters van Kromkommer | Fotocredit: Van Zwol Fotografie