Hoe kweek je een nieuw businessmodel?
Magazine

Het succesverhaal van een orchideeënkweker die een circulaire plant nog meer circulair wilde maken

Hoe kweek je een nieuw ­businessmodel?

Door | 24 juni 2016

Als je het niet kan Googlen, dan hebben de wetenschappers van Het Groene Brein soms nog antwoord. Het Groene Brein verbindt wetenschap en bedrijfsleven aan elkaar rondom duurzaamheidsvragen. Bedrijven richten hun innovatieve, duurzame vraag aan het netwerk van ruim honderd hoogleraren en lectoren die allen actief zijn om de nieuwe economie – een duurzame en circulaire economie – realiteit te maken. Hoe dat werkt? Dit is het succesverhaal van een orchideeënkweker die een circulaire plant nog meer circulair wilde maken.

 

De Vraag

Onze grootouders wisten het nog: een uitgebloeide orchidee kan je weer opkweken. Weggooien is zonde, zeker als je bedenkt dat een orchidee 70 weken in een kas staat die het grootste deel van de tijd 28 graden is. Ook als buiten de Elfstedentocht wordt gereden. Een energie-intensief product dus.

 
Ronald Koeleman, derde generatie in het familiebedrijf Koeleman Plants, zag een kans op een duurzaam én winstgevend nieuw product: de circulaire orchidee. Als hij de orchidee nadat hij op de vensterbank heeft gestaan weer terugkrijgt van…

Lees dit artikel gratis

Verduurzamen doe je niet alleen, dat doe je samen! Registreren is gratis en verplicht je tot niets, maar kan jou wel verder helpen met duurzaam ondernemen! Zo kan je al onze artikelen lezen op de website, je netwerk vergroten of je eigen nieuws en columns publiceren op TGTHR.

Registreer je ook (helemaal gratis) voor TGTHR en lees het complete artikel. Ben je al geregistreerd? Dan kun je hieronder inloggen.