Hoe-Quicargo-70.000-lege-vrachtwagenritten-en-4.600.000-kg-CO₂-uitstoot-wil-voorkomen
Artikel

Nieuwe startup maakte community die vrachtwagens efficiënter laat vervoeren

Hoe Quicargo 70.000 lege vrachtwagenritten en 4.600.000 kg CO₂-uitstoot wil voorkomen

Door | 21 augustus 2017

Quicargo, een online marktplaats en community voor vrachtwagens, gaat de strijd aan met het fileleed en milieuvervuiling. De app van Quicargo stelt vrachtwagens in staat om de lege laadruimte te verkopen aan nieuwe klanten, waardoor er in 2019 meer dan 70.000 lege vrachtwagenritten voorkomen zijn. Hierdoor zou 4.600.000 kg CO₂-uitstoot voorkomen moeten worden. Ook de transportsector profiteert hiervan, aangezien vrachtwagenritten efficiënter benut worden.

 

Quicargo draaide van november 2016 tot juni 2017 een soft-launch en is nu live. Inmiddels maken onder meer Jan de Rijk Logistics, Speedliner, Steenbergen, Koopman en Van Reenen gebruik van Quicargo. Het bedrijf wil transportbedrijven winstgevender maken, doordat vrachtwagens beter benut kunnen worden. Doordat vraag en aanbod van transport op het platform bij elkaar komen, dalen de inkoop- en transportkosten voor verladers. Transactiekosten van transport zouden moeten dalen door het platform, dat de kosten daarbij ook transparanter wil maken.

 

‘Hoewel lege vrachtwagens voor transportbedrijven kostbaar zijn, komen ze nog veel voor. Een kwart van de vrachtwagens in de EU die binnenlands vervoeren zijn nu compleet leeg en nog eens dertig procent zijn deels leeg. Deze innovatie komt uit de transportmarkt en ik hoop dat hij ook door de markt ondersteund wordt, zodat we samen een bijdrage kunnen leveren aan het verminderen van CO₂-uitstoot en files’, aldus Avishai Trabelsi, oprichter van Quicargo.

 

Besparing van file en CO₂

Tijdens de soft-launch wist Quicargo al een besparing van 2.900 meter aan fileleed te realiseren, goed voor in totaal 400 lege vrachtwagens. In 2019 zou dat 500 kilometer moeten zijn; dat zijn 70.500 vrachtwagens die anders leeg geweest zouden zijn. Dat staat gelijk aan de uitstoot van 4.600.000 kg CO₂, de hoeveelheid CO₂ die jaarlijks door zo’n 732 Nederlandse huishoudens uitgestoten wordt.

 

Is deze doelstelling niet te ambitieus? ‘Dat hangt ervan af hoe je ambitieus definieert. We streven ernaar om in drie jaar tijd de lege laadruimte in vrachtwagens in de Benelux met drie procent terug te brengen. Er wordt nog veel te veel vrachtruimte onbenut – en daarmee onnodig vervuild en de weg gebruikt. Drie procent meer vrachtwagenbezetting zien we dan ook als een eerste stap in de goede richting’, besluit Trabelsi.

 

Kleine marges bepalen winstgevendheid

In de transportsector bepalen minieme marges, van een of twee procent, of een bedrijf winstgevend is of niet. Doordat Quicargo transportbedrijven helpt om elke vrachtwagenrit nog beter te benutten, ziet Jhr. Dr. Walther Ploos van Amstel, lector op de Hogeschool van Amsterdam op het gebied van logistiek, de toekomst van de vrachtwagenmarktplaats rooskleurig in. ‘De transportsector is een van de sectoren waarin digitale innovaties achterbleven, maar een gigantisch verschil op het bedrijfsresultaat kunnen hebben. Dat de commerciële doelstellingen van deze organisaties – vrachtwagens efficiënter laten rijden – bijdragen aan maatschappelijke doelen, maakt Quicargo urgent en relevant.’

 

Op dit moment zijn er 3.000 vrachtwagens aangesloten, waardoor 300 bedrijven vervoerden via Quicargo. Het bedrijf haalde in 2016 500.000 euro op om de community te ontwikkelen, van toonaangevende logistieke bedrijven als H&S Group en angel-investeerders. Naast Ploos van Amstel, zijn ook Peter Sierat (voormalig TLN-CEO) en Willem Prinsen (voormalig directeur van TNT Benelux en Duitsland) adviseur van Quicargo.

 

Over Quicargo

Quicargo is opgericht door de Israëlische Avishai Trabelsi, Roni Liberman en Elad Yarkoni. Trabelsi was hiervoor ceo van het familiebedrijf dat zich ook richtte op transport. Het platform is begeleid door het Nederlandse team van Startup Bootcamp en ‘live’ sinds de zomer van 2017. Quicargo wil de huidige manier van transport veranderen en streeft naar een efficiënt transportnetwerk, met zo min mogelijk lege vrachtwagenritten. Voor meer info, zie: www.quicargo.com.

Deel dit artikel

[sharify]

Reacties

We hopen dat de discussies die plaatsvinden op TGTHR energiek en constructief zijn en aanzetten tot nadenken! Om een reactie te kunnen plaatsen moet je je inloggen of gratis registreren. Je eerste reactie moet door de redactie worden goedgekeurd. De hieropvolgende reacties worden automatisch geplaatst. De redactie houdt zich het recht voor te lange reacties in te korten. Reacties die overdreven commercieel, kleingeestig, beledigend of off-topic zijn, kunnen door de redactie worden verwijderd. Alle berichten worden eigendom van TGTHR.

Magazine TGTHR

Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen