Hoe supermarkten duurzame voedselconsumptie kunnen beïnvloeden
    Magazine

    Kritische massa verduurzaming voedselsysteem bereikt in 2022

    Hoe supermarkten duurzame voedselconsumptie kunnen beïnvloeden

    Door | 15 september 2016

    Hoewel de Nederlandse consument steeds vaker voor duurzaam voedsel kiest, is nog altijd 93% niet duurzaam. Maar in 2022 treedt een kantelpunt op, blijkt uit onderzoek van ABN AMRO in samenwerking met wetenschappersnetwerk Het Groene Brein. Supermarkten spelen een centrale rol.

     

    Voor het vijfde jaar op rij kochten consumenten in 2014 meer dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel. Het marktaandeel van duurzaam voedsel bedraagt inmiddels 2,6 miljard euro, oftewel 7 procent, zo bleek uit de meest recente Monitor Duurzaam Voedsel.

     

    Bemoedigend, maar de problemen rondom het wereldwijde voedselsysteem zijn nog steeds legio. De CO₂-voetafdruk van vleesproductie overstijgt die van autoverkeer. Sojaplantages verdringen tropische oerbossen. Dierenwelzijn staat onder druk en we verspillen te veel: wereldwijd wordt een derde van de totale voedselproductie weggegooid voordat deze de consument bereikt. Dit is goed voor een waarde van 550 miljard euro.

     

    In Nederland is dat beeld qua verspilling niet anders. Consumenten gooien jaarlijks zo’n 2,5 miljard euro aan voedsel weg: ruim 150 euro en 50 kilo voedsel per persoon. Daarnaast verspilt de Nederlandse keten van producenten, tussenhandel, horeca en de supermarkten 2,5 miljard euro aan voedsel per jaar.

     

     

    Een duurzame voedselketen heeft een positief effect op het voorkomen van bederf, de directe kosten, logistiek en het vergroot de building met de klant

     

    Supermarkt centraal

    Supermarkten spelen een bijzondere rol in de verduurzaming van het voedselsysteem. Doordat inkoopvolume zich concentreert bij de supermarkt kan een grote invloed worden uitgeoefend op leveranciers. Supermarkten kunnen ook het koopgedrag van de consument sturen. Met andere woorden, de supermarkt bepaalt waar het voedsel vandaan komt en wat de klant consumeert.

     

    Reden voor ABN AMRO om in samenwerking met wetenschappersnetwerk Het Groene Brein de rol van de supermarkt onder de loep te nemen. ‘Supermarkten kunnen een rol spelen in de verduurzaming van de voedselketen door leveranciers te selecteren die bijvoorbeeld…

    Lees dit artikel gratis

    Verduurzamen doe je niet alleen, dat doe je samen! Registreren is gratis en verplicht je tot niets, maar kan jou wel verder helpen met duurzaam ondernemen! Zo kan je al onze artikelen lezen op de website, je netwerk vergroten of je eigen nieuws en columns publiceren op TGTHR.

    Registreer je ook (helemaal gratis) voor TGTHR en lees het complete artikel. Ben je al geregistreerd? Dan kun je hieronder inloggen.

    Magazine TGTHR

    Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

    Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
    whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

    Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen