Hoe Vluchtelingenwerk Nederland en Manpower vluchtelingen aan een baan helpen
    Interview

    Serie 'Partnerschappen' deel III

    Hoe Vluchtelingenwerk Nederland en Manpower vluchtelingen aan een baan helpen

    Door | 22 juli 2016

    Steeds meer bedrijven werken aan de oplossing van sociale vraagstukken. Soms alleen, maar steeds vaker in samenwerking met maatschappelijke organisaties. Dat gaat de ene keer beter dan de andere keer. De uitdaging voor beide partijen is het maximale uit de samenwerking te halen.

     

    Samenwerking tussen bedrijven en maatschappelijke organisaties is geen hogere wiskunde. Wel stuiten mensen in de praktijk op steeds dezelfde dilemma’s en valkuilen. Wilma Roozenboom schreef een boek over dergelijke samenwerkingsverbanden. ‘Een bedrijf is geen goed doel’ verscheen begin 2016 bij Koninklijke Van Gorcum. Onderstaand interview staat erin, net als deze interviews die we eerder publiceerden. De komende maanden verschijnen op deze plek meer van dergelijke interviews.

     

    Het project: vluchtelingen aan een baan helpen

    Uitzendorganisatie Manpower en VluchtelingenWerk Nederland werken samen sinds maart 2012. Het doel van de samenwerking is vluchtelingen aan een baan te helpen. De samenwerking stoelt op drie pijlers.

     

    De eerste pijler is het geven van trainingen. Manpower geeft een paar keer per jaar een training aan vrijwillige job coaches van VluchtelingenWerk Nederland. Jeffrey van Meerkerk, Director Strategic Relations, Sustainability and CSR bij ManpowerGroup: ‘Er werken 8.000 vrijwilligers voor VluchtelingenWerk Nederland. Die zitten door het hele land. Een deel van hen zet zich ervoor in om vluchtelingen naar werk te begeleiden. Deze groep helpen wij om enigszins professioneel het gesprek met een toekomstig werkgever te kunnen voeren: hoe benaderen ze het bedrijfsleven voor een baan voor vluchtelingen.’ VluchtelingenWerk Nederland biedt medewerkers van Manpower een training interculturele communicatie – waarvan tot dusver door Manpower nog geen gebruik is gemaakt.

     

    Een tweede pijler is het delen van kennis van de arbeidsmarkt. Sylvia van de Graaf, bij VluchtelingenWerk Nederland verantwoordelijk voor de relaties met bedrijven: ‘Manpower geeft ons informatie over regionale arbeidsmarktontwikkelingen – bijvoorbeeld of er in een bepaalde regio in Nederland binnenkort meer vraag te verwachten is naar werknemers met MBO3-niveau.’

     

    En de derde pijler is het koppelen van vluchtelingen aan werk. Van Meerkerk: ‘We zetten het netwerk van Manpower in om een match te maken, mensen aan een baan te helpen.’ Concreet: intercedenten bij de vestigingen van Manpower stellen vluchtelingen met een passend profiel voor aan mogelijke werkgevers. Een projectleider en…

    Alle artikelen op TGTHR lezen?

    Registreer je dan (helemaal gratis) voor TGTHR! Je kunt dan alle artikelen op de website lezen.
    Ben je al geregistreerd? Dan kun je hieronder inloggen.

    Magazine TGTHR

    Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

    Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
    whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

    Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen