Hoe zorg je als MVO-manager voor optimale impact - Duurzame bungalow Landal Aelderholt
    Artikel

    In gesprek met Tanja Roeleveld en Niels van Geenhuizen

    Hoe zorg je als MVO-manager voor optimale impact?

    Door | 17 juli 2018

    Tanja Roeleveld, MVO-manager bij Landal GreenParks en Niels van Geenhuizen, MVO-manager bij ­Arcadis zijn ongeveer vijf jaar geleden gestart als MVO-manager binnen hun organisatie. Beiden ­hebben de Expeditie voor MVO-managers van MVO Nederland en Nyenrode gevolgd. Beiden waren ze ook finalist bij de verkiezing ‘MVO-manager van het jaar 2017’, die door Tanja gewonnen werd. Wat zijn hun drijfveren? En hoe gaan zij de uitdagingen aan waar de MVO-manager van nu voor staat?

     

    DOOR DENNIS TER BORG

     

    Wat is MVO of duurzaamheid voor Tanja Roeleveld? ‘Daar zijn al heel wat bomen over opgezet, maar het blijft lastig. Het heeft te maken met waar je als organisatie het meest betekenisvol in kan zijn. Bij Landal gebruiken we de term “duurzaam en betrokken”. Daarbij staat duurzaamheid voor een breed spectrum aan klimaatzaken zoals energie- en waterverbruik, CO₂-uitstoot, omgaan met afval- en grondstoffen, maar ook voor dierenwelzijn en biodiversiteit. Als we het over “betrokken” hebben dan gaat dat over de mensen, zowel bij ons intern alsook in de regio’s waar onze parken zich bevinden. Met onze 85 parken in 9 landen, ruim 3.000 medewerkers en jaarlijks 2.5 miljoen gasten hebben we een heel groot bereik. Vanuit onze corebusiness, onze gasten een onvergetelijke vakantie bezorgen, proberen wij ons te verbinden met de mensen in die regio’s. Onze gasten komen voor die regio. Wanneer je ze daarin kan meenemen en die beleving en die verduurzaming met elkaar kan verbinden, dan vind ik dat heel mooi.’

     

    Groene vakantiebestemming

    Eén van de manieren waarop Landal die verbinding zoekt, is door promotie van lokale bedrijven, zoals een kaasboerderij in de buurt. De kaas van die boerderij wordt ook verwerkt in de gerechten op de menukaart van de horeca op het park en verkocht in de parkwinkel. ‘Daar zitten veel duurzaamheidsaspecten in. Het gaat over het gebruik van regionale producten en zorgen dat de regio meeprofiteert van het feit dat wij gasten naar ze toebrengen. Het zorgt er ook voor dat “stadse” kinderen weer feeling krijgen met het proces waar kaas vandaan komt. En door te kiezen voor regionale ­leveranciers reduceren we het aantal vrachtbewegingen.’

     

    Uiteindelijk streeft Tanja ernaar de gasten van het vakantiepark iets…

    Alle artikelen op TGTHR lezen?

    Registreer je dan (helemaal gratis) voor TGTHR! Je kunt dan alle artikelen op de website lezen.
    Ben je al geregistreerd? Dan kun je hieronder inloggen.

    Magazine TGTHR

    Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

    Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
    whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

    Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen