vijf vragen aan Hugo von Meijenfeldt-01
    Vijf vragen aan...

    Vijf vragen aan...

    Hugo von Meijenfeldt

    Door | 13 juli 2017

    In de rubriek ‘Vijf vragen aan’ stellen we vijf vragen aan meer en minder bekende duurzame ­Nederlanders. In deze editie geven we het woord aan Hugo von Meijenfeldt, Coördinator ­Nationale Implementatie van de Duur­zame Ontwikkelingsdoelen (SDGs) bij het ministerie van Buitenlandse Zaken, eerder Consul-Generaal in San Francisco en Klimaatgezant. Hugo stimuleert, inventariseert, meet en rapporteert de activiteiten van alle ­actoren (bedrijven, financiële instellingen, kennisinstellingen, maatschappelijke groepen, jongeren, lokale overheden en de rijksoverheid), die zelfstandig en in partnerschap versneld en verbreed tot het behalen van de 17 doelen in 2030 moeten leiden.

     

     

    1. Wat vind jij het ­aller­belangrijkste duurzaamheids­vraagstuk van deze tijd?

    De uitputting van onze planeet. Met uitputting bedoel ik dat we de lucht steeds verder opwarmen en met fijnstof vullen, dat we in de bodem steeds meer nitraat en zout ophopen en dat we het water steeds meer biologisch en met plastics vervuilen. Op ons rijke hoekje van de planeet gaat het op dit moment nu wel goed, maar het gaat ten koste van grote arme delen van de wereld en ten koste van volgende generaties.

     

    2. Welk persoon/­bedrijf op het gebied van ­duurzaamheid ­inspireert jou?

    Interface: een tapijtbedrijf. Het is een vroege koploper, kijkt naar de gehele waardenketen (van de klant in het rijke westen helemaal terug naar de producerende arme ontwikkelingslanden), zal in 2020 vrijwel zonder emissies naar bodem, lucht en water winstgevend tapijt maken en draagt dat succesverhaal breed binnen het bedrijfsleven uit.

     

    3. Wat is jouw grootste succes op het gebied van ­duurzaamheid?

    Dankzij honderden keynotes en gesprekjes heb ik de vraag van partijen hoe zij aan de SDGs kunnen bijdragen positief weten te beantwoorden. Zij zijn enthousiast geworden dit niet als aparte klus maar als ‘core business’ te zien. Ze maken hun missie coherent aan de 17 doelen en gebruiken de doelen om hun prestaties richting 2030 te kwantificeren in…

    Alle artikelen op TGTHR lezen?

    Word dan ook (helemaal gratis) lid van TGTHR! Je kunt dan alle artikelen op de website lezen.
    Ben je al lid? Dan kun je hieronder inloggen.

    Magazine TGTHR

    Wil je óók TGTHR magazine ontvangen?

    Neem een abonnement en krijg voor
    slechts € 39,- het 84 pagina's tellende magazine
    vier keer per jaar toegestuurd!

    Klik hier om een abonnement te nemen