Ik wil duurzamer - Over veranderingen in consumentengedrag
    Magazine

    Over veranderingen in consumentengedrag

    Ik wil duurzamer!

    Door | 4 oktober 2017

    Er is sprake van een steeds groter gegroeide vertrouwenscrisis tussen bedrijven en consumenten, alle duurzame initiatieven ten spijt. Hoe lang zou jij zaken blijven doen met een bedrijf dat je eigenlijk niet vertrouwt? Oftewel, in hoeverre zien we dat consumenten hun koopgedrag aanpassen?

     

    DOOR BAS VAN HAASTRECHT

     

    Het wantrouwen in de goede bedoelingen van bedrijven is de laatste zeven jaar met de helft toegenomen. In december 2009 was 31% van het Nederlands publiek het (zeer) eens met de stelling ‘ik wantrouw de goede bedoelingen van bedrijven’. In februari 2017 was dit gegroeid naar 46%. Maar 12% was het (zeer) oneens met de stelling. Dit blijkt uit de achtste meting van de Maatschappelijk Imago Monitor (MIM), een jaarlijks onderzoek naar het belang dat Nederlanders hechten aan het maatschappelijk gedrag van bedrijven.

     

    In dezelfde periode schommelde de beoordeling van het maatschappelijk imago van bedrijven tussen een 5,3 en 6 als rapportcijfer. Ook blijkt dat de groep die niét denkt dat bedrijven het beste voor hebben met mens, maatschappij en milieu groter is dan de groep die dat wel denkt. Tegelijkertijd is het zo dat men alleen maar méér maatschappelijke verantwoordelijkheid aan bedrijven is gaan toekennen. In 2017 vindt 71% dat bedrijven er in grote mate voor verantwoordelijk zijn dat het goed gaat met mens, maatschappij en milieu. Dat was 65% in 2009.

     

    Kortom, er gaapt een groter groeiend gat tussen wat consumenten van bedrijven verlangen op maatschappelijk vlak en de mate waarin ze erop vertrouwen of het idee hebben dat die bedrijven dat ook echt goed invullen. Die constatering is zorgwekkend. De basis voor een gezonde relatie is daarmee ondertussen zo smal en broos dat je je afvraagt of er ook een breekpunt is.

     

    Ruim twintig jaar geleden leidde het plan om olieplatform Brent Spar af te zinken tot een kopersstaking bij Shell. Veel klanten pikten de plannen niet en reden demonstratief door naar de concurrent. Naar verluidt hebben de bankschandalen van de afgelopen jaren méér gedaan voor de aanwas van nieuwe klanten bij Triodos en ASN Bank dan hun eigen marketingcampagnes. Maar we weten ook dat sjoemelsoftware-affaire bij Volkswagen (nog?) niet heeft geleid tot een daling in de verkoopcijfers.

     

    Hoe zit het met de actiebereidheid van de consumenten vandaag de dag? Leidt die structurele vertrouwenscrisis er nou ook toe dat consumenten structureel besluiten om ‘dan maar wat anders’ te gaan doen? Kiezen ze voor een duurzamer en/of meer vertrouwd alternatief? Of blijft het zoals het was?

     

     

    ‘De basisgedachte is bij veel mensen nog steeds dat bedrijven over de rug van consumenten winst maken’

     

    We willen graag duurzamer (maar…)

    Er is een brede basis voor duurzamere producten en diensten. 85% van de Nederlanders zou graag vaker producten en diensten kopen die minder schadelijk zijn voor mens, maatschappij en milieu. Er is echter ook een ‘maar’. Of meerdere zelfs. Veel mensen (62%) geven aan dat ze deze alternatieven vaak nog te duur vinden. Die drempel daalt wel, maar blijft nog een forse hobbel. Het meest gewaardeerde initiatief vanuit de producent om duurzamer gedrag te stimuleren is dan ook niet verrassend: verlaag de prijs. Alleen nog maar duurzame producten aanbieden werd van de voorgelegde initiatieven echter het mínst gewaardeerd. Waarschijnlijk vanuit de angst dat dan de prijzen over de gehele linie zouden stijgen. Ook andere aspecten als gebrekkige vindbaarheid, beperkte keuze en een lagere kwaliteitsperceptie zijn overigens nog drempels, maar wel veel minder groot.

     

    Per saldo geeft in…

    Lees dit artikel gratis

    Verduurzamen doe je niet alleen, dat doe je samen! Wil jij ook lid worden van ons netwerk? Lid worden is gratis en verplicht je tot niets, maar kan jou wel verder helpen met duurzaam ondernemen! Zo kan je al onze artikelen lezen op de website, je netwerk vergroten of je eigen nieuws en columns publiceren op TGTHR.

    Word ook (helemaal gratis) lid van TGTHR en lees het complete artikel. Ben je al lid? Dan kun je hieronder inloggen.

  • 3:1 TGTHR Abonnement
  • NEN – Medium Rectangle 300×250

  • Nieuw op het forum

  • Magazine TGTHR

    Wil je óók TGTHR magazine ontvangen?

    Neem een abonnement en krijg voor
    slechts € 39,- het 84 pagina's tellende magazine
    vier keer per jaar toegestuurd!

    Klik hier om een abonnement te nemen