IMVO-Thermometer Nederlandse ondernemer positief over zakendoen in ontwikkelingslanden
    Onderzoeken

    IMVO-Thermometer: Nederlandse ondernemer positief over zakendoen in ontwikkelingslanden

    Door | 27 december 2016

    Nederlandse ondernemers die zakendoen in ontwikkelingslanden zien veel winstkansen voor hun bedrijf. Daarnaast willen ze positief bijdragen aan de lokale maatschappij, maar ze vinden het lastig om dat concreet te maken. Dit blijkt uit gesprekken met bijna 1200 mkb’ers, die MVO Nederland voor het vierde jaar op rij heeft gevoerd.

     

    Ongeveer 11% van de respondenten doet zaken in ontwikkelingslanden, een deel via een agent of groothandel. Als reden om hier te ondernemen wordt het vaakst ‘winstkansen’ (41%) genoemd. Twee derde van deze ondernemers zegt dan ook dat ‘uitbreiding van activiteiten’ de belangrijkste reden is om in het land actief te blijven. De meest genoemde belangrijke trend binnen hun eigen branche is ‘de aantrekkende markt’.

     

    Onwetendheid over MVO

    Ondernemers die zakendoen in ontwikkelingslanden vertonen relatief veel MVO-gedrag en zien in maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzame productie belangrijke markttrends. Tegelijk heeft een groot deel moeite om MVO concreet te maken. 48% stelt nooit eisen aan arbeidsomstandigheden, 63% neemt geen milieusparende maatregelen, 31% stelt geen MVO-eisen aan zakenrelaties en 60% neemt niet deel aan een keteninitiatief of keurmerk.

     

    Er is ook nog veel onwetendheid over MVO. 46% van de ondernemers kan geen maatschappelijk thema noemen in het land waarmee ze zakendoen (zoals armoede, corruptie of milieuvervuiling). In 2015 constateerde MVO Nederland al dat een kwart van de internationale ondernemers zichzelf heel duurzaam vindt, maar tegelijk nauwelijks besef heeft van lokale maatschappelijke problemen.

     

    ‘Het is positief dat veel Nederlandse ondernemers ontwikkelingslanden associëren met winstkansen en duurzaam zakendoen, maar we moeten kritisch blijven op het MVO-gehalte van hun bedrijvigheid. Ondernemers hebben vaak meer invloed op hun keten dan ze denken, maar blijkbaar hebben ze daarbij nog hulp nodig’, aldus Marjolein van Gendt, onderzoekscoördinator bij MVO Nederland.

     

    MVO-gedrag in specifieke ketens

    MVO Nederland heeft extra onderzoek laten doen naar MVO-gedrag in zes specifieke branches met internationale ketens: tuinbouw, leer, textiel, chemie, stedelijke ontwikkeling en maritiem. In al deze sectoren is over de laatste jaren een toename van MVO-gedrag te zien. Ondernemers in textiel en leer blijken relatief het minst bezig met MVO, al laten vooral de textielondernemers in 2016 een flinke verbetering zien. Het afsluiten van het Convenant Duurzame Kleding zal hierin een rol spelen.

     

    Ondernemers in de tuinbouw zeiden de afgelopen jaren het vaakst bezig te zijn met MVO (2016: 78%). Zij kennen bovendien hun keten bijzonder goed (‘ja’ antwoordt 82% in 2016), net als ondernemers in chemie (82%). Voor chemiebedrijven geldt dit waarschijnlijk dankzij de strenge Europese wetgeving op het gebied van toegestane chemicaliën in producten (REACH). Ondernemers in beide sectoren zeggen ook het vaakst dat ze ‘energie steken in innovatie.’

     

    Download de factsheet van de IMVO-Thermometer 2016

    Krijg inzicht in de MVO-risico’s voor jouw onderneming bij internationaal zakendoen

    Reacties

    We hopen dat de discussies die plaatsvinden op TGTHR energiek en constructief zijn en aanzetten tot nadenken! Om een reactie te kunnen plaatsen moet je je inloggen of gratis registreren. Je eerste reactie moet door de redactie worden goedgekeurd. De hieropvolgende reacties worden automatisch geplaatst. De redactie houdt zich het recht voor te lange reacties in te korten. Reacties die overdreven commercieel, kleingeestig, beledigend of off-topic zijn, kunnen door de redactie worden verwijderd. Alle berichten worden eigendom van TGTHR.

    Magazine TGTHR

    Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

    Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
    whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

    Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen