Inspirerende 40 – 2016 Tony’s Chocolonely opnieuw meest inspirerende organisatie
Onderzoeken, Rapporten

Inspirerende 40 – 2016: Tony’s Chocolonely opnieuw meest inspirerende organisatie

Door | 8 november 2016

Tony’s Chocolonely is voor het tweede jaar op rij de meest inspirerende organisatie van Nederland. Dat blijkt uit de zesde editie van de Inspirerende 40 van Synergie. De top 40 werd onlangs tijdens een uitreiking bij BNR bekendgemaakt.

 

Het jaarlijkse onderzoek onder consumenten brengt in kaart welke organisaties inspireren, en waarom. Sinds 2014 wordt ook een parallelonderzoek uitgevoerd onder marketing- en businessprofessionals. En voor het eerst was Tony’s Chocolonely de winnaar in beide rankings. Opvallend dit jaar is dat de top 3 uitsluitend bestaat uit Social Enterprises. De inspirerende organisaties richten zich op grote, wereldwijde vraagstukken. Of het nu gaat de chocolade-industrie slaafvrij maken, de komst van elektrisch rijden te versnellen (Tesla) of oceanen plasticvrij te maken (Dopper): ze werken aan concrete vraagstukken. Daarbij hebben ze hoge ambities. De oplossing brengen ze letterlijk in handbereik: een reep chocolade, auto of fles. Hiermee wordt de weg naar een betere toekomst bereikbaar gemaakt. Waarom ze juist in 2016 opduiken? ‘Social enterprises creëren perspectief op een betere toekomst’, aldus Jelmer van der Meulen van Synergie, ‘Daarnaast herstellen ze het vertrouwen in organisaties.’

 

Zes jaar geleden startte Synergie met het onderzoek naar de 40 meest inspirerende organisaties van Nederland. Ingegeven door een kans beter te begrijpen wie vandaag de goede dingen doet. De Inspirerende 40 leert ons hoe organisaties vandaag mensen kunnen bewegen.

 

Lees verder op Synergie.nl

Download het rapport ‘De inspirerende 40 – 2016’