Een kijkje in de keuken bij Positive Impact Creator: Kromkommer
Artikel

Serie 'Positive Impact Creators' deel II

Een kijkje in de keuken bij Positive Impact Creator: Kromkommer

Door | 9 november 2016

In de supermarkt pak je eerder de felrode tomaten of de perfecte, rechte komkommer, dan de kromme variant. Waarom eigenlijk? Met de kwaliteit en smaak is niets mis. Hoe kan het zover komen dat we ons eten – onbewust of niet – uiterlijke standaarden opleggen? Met een explosief groeiende wereldbevolking en maar liefst 1 miljard mensen die aan honger lijden, zouden we onze voedzame oogst niet voor lief moeten nemen…

 

Kromkommer focust zich op de zogenaamde ‘Gekke Groenten’ die op basis van uiterlijk of overproductie de afvalbak in verdwijnen. Zo’n 10 procent van de geproduceerde groenten en fruit belanden namelijk direct in de afvalbak. Deels vanwege afwijkende vormen of kleuren: onnodige voedselverspilling dus. In 2012 zijn de initiatiefnemers met Kromkommer gestart en sindsdien zijn zij flink gegroeid. Sinds kort liggen de eerste ‘Kromkommers’ in de reguliere supermarkten voor verkoop: een belangrijke stap in de missie om voedselverspilling tegen te gaan.

 

Creatieve bewustwording

De organisatie wil door de gehele productieketen heen aantonen dat er niets mis is met de kwaliteit en de smaak van het verspilde voedsel. In het nastreven van deze missie spelen storytelling en fun een belangrijke rol. Creatieve campagnes, een eigen pop-up store en het ‘Bijna Waste Geweest Feest’ zijn hier voorbeelden van. Daarnaast heeft Kromkommer haar eigen productenlijn met soepen. Door deze businesscase om het probleem heen te creëren, brengen ze het verhaal van de ‘Gekke Groenten’ bij mensen thuis.

 

 

Met deze creatieve activiteiten willen we anderen inspireren hetzelfde te doen. Op deze manier willen we echt verandering doorvoeren in de voedselketen

 

Middel om het verhaal te delen

De soepproductie is geen doel op zichzelf, maar een middel om het verhaal te vertellen. Kromkommer wil niet het grootste merk worden, maar wel de grootste impact creëren. Door het verhaal zoveel mogelijk te verspreiden en mensen aan het denken te zetten over het probleem van voedselverspilling en de kwaliteit van verspild voedsel, wordt dit probleem hopelijk op korte termijn verder aangepakt.

 

 

Idealiter bestaan we over een paar jaar niet meer: dat is het doel. Maar we zijn er nog niet

 

Kromkommer is niet alleen een merk, maar een beweging, om echte verandering te initiëren. Dit doen zij door een verhaal te vertellen en hun product is één manier om dat te doen. Als merk streeft Kromkommer ernaar het gat te dichten in kwaliteitsperceptie bij de consument. In het beoordelen van kwaliteit, wordt normaal gesproken alleen naar uiterlijke kenmerken gekeken. ‘Steeds meer verkopen is niet het doel. Het oplossen van een probleem is dat wel.’

 

Winactie

Om merken en organisaties te inspireren, brengt Rainbow Collection een bundel uit waarin inspirerende verhalen van merken te vinden zijn, maar ook interviews met experts, opdrachten en ander inspiratie-materiaal. Op deze manier wil zij andere merken ook motiveren over hun eigen impact na te denken.

 

Laat ons voor 24 februari aanstaande weten wat jouw grootste vraagstuk of uitdaging is op het gebied van duurzaamheid en social branding. Stuur een mail naar de redactie onder vermelding van ‘Positive Impact Creators’ en maak kans op één van de bundels: Rainbow Collection geeft er drie gratis weg aan TGTHR-lezers!

 

Lees het volledige (Engelstalige) interview op RainbowCollection.nl

Lees de andere interviews in deze serie

 

Over de serie ‘Positive Impact Creators’

Creatief strategiebureau Rainbow Collection laat zien welke rol duurzaamheid speelt bij grote en kleine merken. Iedere paar weken publiceren zij een kijkje in de keuken bij een positive impact creator – om van te leren en te inspireren.

 

Over Nicoline Blokzeijl

 

Over Lana Buunk

Tijdens haar master Communicatiewetenschap, heeft Lana een interesse ontwikkeld voor duurzaamheid, communicatie & merkstrategie. Momenteel werkt Lana aan communicatie & duurzaamheid bij Rainbow Collection, een creatief strategiebureau voor merken die een positieve en duurzame impact willen realiseren in deze wereld.

Deel dit artikel

[sharify]

Reacties

We hopen dat de discussies die plaatsvinden op TGTHR energiek en constructief zijn en aanzetten tot nadenken! Om een reactie te kunnen plaatsen moet je je inloggen of gratis registreren. Je eerste reactie moet door de redactie worden goedgekeurd. De hieropvolgende reacties worden automatisch geplaatst. De redactie houdt zich het recht voor te lange reacties in te korten. Reacties die overdreven commercieel, kleingeestig, beledigend of off-topic zijn, kunnen door de redactie worden verwijderd. Alle berichten worden eigendom van TGTHR.

Magazine TGTHR

Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen