Een kijkje in de keuken bij Positive Impact Creator Kuyichi 2.0
Artikel

Serie ‘Positive Impact Creators’ deel V

Een kijkje in de keuken bij Positive Impact Creator: Kuyichi ‘2.0’

Door | 29 december 2016

De mode-industrie ligt steeds meer onder vuur, maar ondanks vervuiling, uitgeputte grondstoffen en een gebrek aan transparantie lijkt fast fashion nog steeds de norm. Een grote, negatieve impact door de keten heen is het gevolg. Consumenten worden zich steeds bewuster van de bredere impact van hun kleding en hoewel duurzame mode niet makkelijk te vinden is, openen steeds meer modemerken langzaam hun ogen.

 

Om verduurzaming binnen de mode-industrie te kunnen realiseren, is inzet vanuit de kledingmerken zelf nodig. Een voorbeeld van een merk met zo’n missie is Kuyichi: een merk dat ernaar streeft ‘fair wear’ beschikbaar te maken in de winkels, zodat consumenten zelf een afgewogen keuze kunnen maken.

 

Kledingmerk met een missie

Het kledingmerk wil aantonen dat het mogelijk is om duurzame producten te maken die ook hip zijn: ook mooie en fashionable items kunnen duurzaam zijn. De periode waarin duurzaamheid in een alternatieve hoek geplaatst werd, is voorbij. Duurzame kleding is niet alternatief en zou in het huidige tijdperk de norm moeten zijn.

 

 

Op dit moment willen we groeien en laten zien: als merk kun je modieus, hip én verantwoordelijk zijn

 

Een andere norm en mindset

De huidige mindset van consumenten ombuigen en fair fashion thinking accelereren, dat is wat Kuyichi momenteel wil bereiken. Op die manier willen ze de tweedeling tussen duurzame en niet-duurzame kleding belichten en laten zien dat het absurd is dat consumenten tegenwoordig nog steeds kunnen kiezen voor niet-duurzame items.

 

Kuyichi zet zich daarom actief in om een beweging tegen fast fashion te starten en wil andere modemerken inspireren mee te doen. Maar dit is niet gemakkelijk. Het vraagt om focus en het maken van keuzes. Zelf focust het merk zich op ecologische materialen en circulair denken. Vaste gebruiken, zoals het hele ‘sales verhaal’, past volgens Kuyichi niet bij het verhaal van slow fashion. Door kritisch te kijken naar vaste gebruiken en normen, kunnen duurzame merken zo kansen identificeren.

 

Het is tijd dat duurzaamheid in de modesector niet langer als unique selling point geldt en duurzame keuzes beter bereikbaar worden. Als merken binnen hun eigen impact potentieel een verschil maken, kunnen ze gezamenlijk naar een nieuwe – betere – norm toewerken.

 

Winactie

Om merken en organisaties te inspireren, brengt Rainbow Collection een bundel uit waarin inspirerende verhalen van merken te vinden zijn, maar ook interviews met experts, opdrachten en ander inspiratie-materiaal. Op deze manier wil zij andere merken ook motiveren over hun eigen impact na te denken.

 

Laat ons voor 24 februari aanstaande weten wat jouw grootste vraagstuk of uitdaging is op het gebied van duurzaamheid en social branding. Stuur een mail naar de redactie onder vermelding van ‘Positive Impact Creators’ en maak kans op één van de bundels: Rainbow Collection geeft er drie gratis weg aan TGTHR-lezers!

 

Lees het volledige (Engelstalige) interview op rainbowcollection.nl

Lees de andere interviews in deze serie

 

Over de serie ‘Positive Impact Creators’

Creatief strategiebureau Rainbow Collection laat zien welke rol duurzaamheid speelt bij grote en kleine merken. Iedere paar weken publiceren zij een kijkje in de keuken bij een positive impact creator – om van te leren en te inspireren.

 

Over Lana Buunk