Een kijkje in de keuken bij Positive Impact Creator Kuyichi 2.0
Artikel

Serie ‘Positive Impact Creators’ deel V

Een kijkje in de keuken bij Positive Impact Creator: Kuyichi ‘2.0’

Door | 29 december 2016

De mode-industrie ligt steeds meer onder vuur, maar ondanks vervuiling, uitgeputte grondstoffen en een gebrek aan transparantie lijkt fast fashion nog steeds de norm. Een grote, negatieve impact door de keten heen is het gevolg. Consumenten worden zich steeds bewuster van de bredere impact van hun kleding en hoewel duurzame mode niet makkelijk te vinden is, openen steeds meer modemerken langzaam hun ogen.

 

Om verduurzaming binnen de mode-industrie te kunnen realiseren, is inzet vanuit de kledingmerken zelf nodig. Een voorbeeld van een merk met zo’n missie is Kuyichi: een merk dat ernaar streeft ‘fair wear’ beschikbaar te maken in de winkels, zodat consumenten zelf een afgewogen keuze kunnen maken.

 

Kledingmerk met een missie

Het kledingmerk wil aantonen dat het mogelijk is om duurzame producten te maken die ook hip zijn: ook mooie en fashionable items kunnen duurzaam zijn. De periode waarin duurzaamheid in een alternatieve hoek geplaatst werd, is voorbij. Duurzame kleding is niet alternatief en zou in het huidige tijdperk de norm moeten zijn.

 

 

Op dit moment willen we groeien en laten zien: als merk kun je modieus, hip én verantwoordelijk zijn

 

Een andere norm en mindset

De huidige mindset van consumenten ombuigen en fair fashion thinking accelereren, dat is wat Kuyichi momenteel wil bereiken. Op die manier willen ze de tweedeling tussen duurzame en niet-duurzame kleding belichten en laten zien dat het absurd is dat consumenten tegenwoordig nog steeds kunnen kiezen voor niet-duurzame items.

 

Kuyichi zet zich daarom actief in om een beweging tegen fast fashion te starten en wil andere modemerken inspireren mee te doen. Maar dit is niet gemakkelijk. Het vraagt om focus en het maken van keuzes. Zelf focust het merk zich op ecologische materialen en circulair denken. Vaste gebruiken, zoals het hele ‘sales verhaal’, past volgens Kuyichi niet bij het verhaal van slow fashion. Door kritisch te kijken naar vaste gebruiken en normen, kunnen duurzame merken zo kansen identificeren.

 

Het is tijd dat duurzaamheid in de modesector niet langer als unique selling point geldt en duurzame keuzes beter bereikbaar worden. Als merken binnen hun eigen impact potentieel een verschil maken, kunnen ze gezamenlijk naar een nieuwe – betere – norm toewerken.

 

Winactie

Om merken en organisaties te inspireren, brengt Rainbow Collection een bundel uit waarin inspirerende verhalen van merken te vinden zijn, maar ook interviews met experts, opdrachten en ander inspiratie-materiaal. Op deze manier wil zij andere merken ook motiveren over hun eigen impact na te denken.

 

Laat ons voor 24 februari aanstaande weten wat jouw grootste vraagstuk of uitdaging is op het gebied van duurzaamheid en social branding. Stuur een mail naar de redactie onder vermelding van ‘Positive Impact Creators’ en maak kans op één van de bundels: Rainbow Collection geeft er drie gratis weg aan TGTHR-lezers!

 

Lees het volledige (Engelstalige) interview op rainbowcollection.nl

Lees de andere interviews in deze serie

 

Over de serie ‘Positive Impact Creators’

Creatief strategiebureau Rainbow Collection laat zien welke rol duurzaamheid speelt bij grote en kleine merken. Iedere paar weken publiceren zij een kijkje in de keuken bij een positive impact creator – om van te leren en te inspireren.

 

Over Lana Buunk

Over Nicoline Blokzeijl

Nicoline heeft een master in marketing en sociologie afgerond en werkt op het snijvlak van duurzaamheid en branding bij Rainbow Collection. Nicoline is verantwoordelijk voor merkstrategie, consumer insights en trends. Ze geeft diverse workshops op het gebied van marketing en MVO. Rainbow Collection ondersteunt als creatief strategiebureau het bedrijfsleven om duurzame impact te realiseren voor de organisatie, de directe stakeholders en de wereld daar omheen.

Deel dit artikel

[sharify]

Reacties

We hopen dat de discussies die plaatsvinden op TGTHR energiek en constructief zijn en aanzetten tot nadenken! Om een reactie te kunnen plaatsen moet je je inloggen of gratis registreren. Je eerste reactie moet door de redactie worden goedgekeurd. De hieropvolgende reacties worden automatisch geplaatst. De redactie houdt zich het recht voor te lange reacties in te korten. Reacties die overdreven commercieel, kleingeestig, beledigend of off-topic zijn, kunnen door de redactie worden verwijderd. Alle berichten worden eigendom van TGTHR.

Magazine TGTHR

Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen