MKB heeft groeiende aandacht voor energiebewust ondernemerschap

Foto: Jeroen Poortvliet

Artikel

MKB heeft groeiende aandacht voor energiebewust ondernemerschap

Door | 12 juni 2017

Steeds meer MKB-ondernemers maken gebruik van het Klimaatplein. Met 12.500 bezoeken per maand is het platform een van de grootste online duurzaamheids-adviseurs van Nederland. Inmiddels is het Klimaatplein in totaal meer dan 500.000 keer geraadpleegd. ‘Dat zoveel ondernemers ons weten te vinden en via ons platform energiebewust willen ondernemen, is een enorme drijfveer om in de toekomst alleen maar met meer concrete tools, adviezen en tips te komen’, stelt Rob van der Rijt, oprichter van het Klimaatplein.

 

Het Klimaatplein ging in 2011 van start als online adviseur voor MKB-bedrijven. Doel was en is het om ondernemers te informeren, inspireren en activeren op het gebied van klimaatbewust ondernemerschap. Dat lukt, blijkt uit de vele bezoekers van het platform. Waardering is er ook. Het Klimaatplein werd genomineerd als meest duurzame initiatief van Nederland. Ook heeft het met haar Web App CO₂-calculator een nominatie voor de MKB Innovatie top 100 op zak. En dan is er nog de uitgebreide aandacht voor de realisatie van de eerste testcase met CO₂-beprijzing bij het MKB.

 

Vanuit gedrevenheid ondernemen

‘Het gaat inderdaad goed met het Klimaatplein’, stelt Rob van der Rijt. ‘We hebben de afgelopen zes jaar een mooie ontwikkeling doorgemaakt. Ik ben het Klimaatplein gestart, omdat ik vanuit een bepaalde gedrevenheid wil ondernemen. Ik ben altijd al met de natuur begaan geweest. Toen ik kinderen kreeg, werden mijn zorgen voor het voortbestaan van onze planeet alleen maar groter. Na mijn werkzaamheden als duurzaam adviseur voor Rabobank en Climate Neutral Group wist ik wat ik wilde: via mijn eigen platform ondernemers activeren om klimaatneutraal te ondernemen.’

 

Energiebesparing levert geld op

Volgens Rob van der Rijt spelen ondernemers een cruciale rol als het aankomt op onze verduurzamingsslag. ‘We zijn met velen en dus hebben we ook grote impact. Bovendien gaat het niet alleen om een hoopvolle toekomst voor onze planeet. Het gaat zeer zeker ook om een slimme inrichting van onze bedrijven. Energiebesparing levert geld op. Technologieën ontwikkelen zich en zijn betaalbaar. Dat betekent dat de mogelijkheden om bedrijven op de meest winstgevende manier in te richten alleen maar groter worden. Het Klimaatplein biedt praktische online tools en handvatten om dat te doen. We delen ook graag cases en visies.’

 

Blauw is het nieuwe groen

De initiatiefnemer blikt terug op zes leerzame jaren. ‘We zijn bij het Klimaatplein constant in beweging. Zo waren we in de beginjaren qua uitstraling vooral groen en op het klimaat gericht. Nu kiezen we heel bewust voor blauw en focussen we ons op ondernemers. Het draait allemaal om de (directe) winst die zij kunnen behalen door met een duurzame blik naar hun bedrijfsvoering te kijken. En zo geven we dagelijks, samen met onze partners, advies over een breed arsenaal aan duurzame thema’s.’

 

De kracht van partnerschap

Het Klimaatplein staat niet op zichzelf, maar is onderdeel van een groter geheel. ‘Duurzame ondernemers staan in contact met hun omgeving. Zonder onze partners hadden we dus ook nooit kunnen bereiken wat we de afgelopen jaren hebben gedaan’, stelt Rob van der Rijt. ‘Door de jaren heen hebben we heel mooie partners gevonden. Samen geven we concreet vorm aan het platform. Zo verwijzen we een groot deel van onze bezoekers direct door naar onze samenwerkingspartners. Kortom: het Klimaatplein is een uitgebreid platform van enthousiaste organisaties die ondernemers mooie, praktische en betaalbare oplossingen bieden als het aankomt op het klimaatneutraal ondernemen.’

 

500.000!

De 500.000 bezoeker is een mijlpaal waar het Klimaatplein graag bij stil staat. ‘In het begin deden we er een half jaar over om 12.500 ondernemers van ons platform gebruik te laten maken. Inmiddels halen we dat bezoekersaantal per maand. Wat ons betreft worden dat er alleen maar meer. Vandaar dat we ondernemers graag kennis laten maken met onze tools, adviezen en diensten.’

 

Speciale actiepagina

Kans maken op 50% korting op de ‘Climate Makeover’ (adviestraject klimaatneutraal ondernemen), 50 toegangsbewijzen voor het seminar CO₂-beprijzing, een gratis 5-Stappenplan energiebewust ondernemen of 500 gratis berekeningen van de CO₂-voetafdruk van je organisatie? Kijk dan op de speciale actiepagina!

 

 

Meer informatie over de CO₂-calculator

Lees meer over de testcase met CO₂-beprijzing

 

Foto boven artikel: Rob van der Rijt (tweede van links) met partners Hans de Boer, voorzitter VNO-NCW, Marjan Minnesma, directeur Urgenda, René Toet, directeur Climate Neutral Group, Karen Miedema, directeur bij Eneco tijdens bijeenkomst Klimaatplein najaar 2016.