Mobiliteit vervuilt, dat moet anders kunnen...
    Magazine

    In gesprek met Carola Wijdoogen

    Mobiliteit vervuilt: dat moet anders kunnen…

    Door | 21 januari 2016

    Er is nauwelijks een bedrijf dat zo vaak in het nieuws is als de NS. Helaas zijn de headlines van die publicaties zelden positief: het gaat vooral over majeure systeemstoringen, gekissebis met ProRail, falende OV-chipkaarten, vertragingen, winteroverlast, blaadjes op de rails, eigenzinnige wissels, ontbrekende WC’s, zitplaatskansen, slecht geïnformeerde reizigers, smerige treinstellen, onheilspellende stations, ‘moordzuchtige’ toegangspoortjes, noem maar op. Niet leuk voor een onderneming die de mobiliteit van de klant op plek 1, 2 en 3 van haar prioriteitenlijstje heeft gezet, maar anderzijds niet verwonderlijk. Wie elke dag 1,2 miljoen reizigers van A naar B wil brengen, die moet verstorende incidenten als onvermijdelijk met zich meetorsen. Zeker als je beseft, dat er bovendien derde partijen passagiers en duizenden tonnen vracht over dezelfde infra vervoeren en dat dit alles zich óók afspeelt binnen een maatschappelijk uiterst gevoelig spanningsveld. Een vrijwel dagelijkse publieke sneer is dan wel het minste wat je kunt verwachten…

     

    Door Peter Nilwik

    Vooral de niet aflatende stroom van kritiek zou de indruk kunnen wekken, dat ons nationale spoor niet bijster presteert. Niets is echter minder waar. Het Nederlandse spoorwegnet is het drukst bereden van de Europese Unie en na Zwitserland en Japan het drukste ter wereld. De lengte van dat net in vergelijking tot het aantal inwoners, maakt het tot een van de dichtst gevlochten infrastructuren op deze aardkloot. Rekening houdend met die kerncijfers presteert de NS niet een beetje, maar bijzonder goed. Van de dagelijkse 5.500 ritten over ongeveer 6.800 kilometer rails, komt meer dan negentig procent van de reizigers op tijd (binnen een marge van 5 minuten). Europees gezien – en zeker wereldwijd – is dat een uitstekende score.

     

    'Met deze stap zijn we op weg naar een aanzienlijk kleinere ecologische footprint'

    Jammer, dat die prestatie – in althans de communis opinio – niet hogelijk gewaardeerd wordt. Gerichte klanttevredenheidsonderzoeken leveren in het algemeen wel een 7 op, maar de dikke voldoende raakt door de klachten over vastgelopen treinverkeer, tarieven, reisinformatie, frequenties, zitplaatskansen en stiptheid vaak ondergesneeuwd. Nog verwonderlijker is de publieke onbekendheid met de overige prestaties van de NS. Als je bijvoorbeeld vraagt naar de verrichtingen op het gebied van duurzaamheid, weet weliswaar iedereen te vertellen, dat treinreizen ‘positief voor het milieu’ is, maar daarna volgt doorgaans een diep stilzwijgen. ‘Jammer’, vindt ook Carola Wijdoogen, directeur Duurzaamheid bij de NS en MVO-manager van het jaar 2014. ‘Zeker als je bekijkt, hoe prominent het thema in onze strategie is opgenomen en hoeveel acties we op het gebied van duurzaamheid ondernemen. Misschien moeten we nog veel meer dan nu daarover communiceren…’

     

    CO2-neutraal in 2018

    Carola Wijdoogen werkt sinds 2006 bij de Nederlandse Spoorwegen en werd in 2010 benoemd in haar huidige functie. Een van haar eerste wapenfeiten rondde ze in 2014 af: de grootste aanbesteding van groene stroom in de Nederlandse geschiedenis. NS treinen gaan helemaal over op groene stroom. Met als belangrijkste eis dat het nieuwe groene stroom betreft. Daardoor zal het…

    Alle artikelen op TGTHR lezen?

    Registreer je dan (helemaal gratis) voor TGTHR! Je kunt dan alle artikelen op de website lezen.
    Ben je al geregistreerd? Dan kun je hieronder inloggen.

    Magazine TGTHR

    Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

    Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
    whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

    Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen