MVO is zijn ethische roots vergeten
    Magazine

    Een verslag van de zevende Henk van Luijklezing over bedrijfsethiek

    ‘MVO is zijn ethische roots vergeten’

    Door | 26 september 2016

    Dieselgate. De Panama Papers. Schandalen rond topsalarissen, boekhoudfraudes en ­belastingontduiking. Er zijn te veel te grote incidenten die vragen oproepen over de ­morele kant van ondernemen, stelt Willem Lageweg, oud-directeur van MVO Nederland en hoofdspreker van de zevende Henk van Luijklezing over bedrijfsethiek.

     

    ‘Bij maatschappelijk verantwoord ondernemen draait het om een goede balans tussen People, Planet en Profit, maar de focus op Profit heeft de afgelopen jaren de overhand gekregen’, stelt Lageweg. Zijn oproep aan bedrijven: zoek de moeilijke ‘moerassige’ dilemma’s op.

     

    Bedrijfsschandalen

    Anno 2016 kun je er als bedrijf niet meer omheen: maatschappelijk verantwoord ondernemen klinkt overal in door. Met het Klimaatakkoord, de Sustainable Development Goals, de klimaatzaak van Urgenda en de groene encycliek van de paus was 2015 een historisch jaar. Tweederde van de Nederlandse bedrijven zegt inmiddels met MVO bezig te zijn. Maar bedrijfsschandalen en ethische incidenten bereiken ons ook steeds vaker, zelfs van bedrijven die MVO hoog in het vaandel hebben.

     

     

    De missie moet leidend zijn, oftewel: MVO 3.0: People en Planet bepalen de Profit. Niet andersom’

     

    Waarom ging het mis?

    In de Henk van Luijklezing, ter nagedachtenis van de nestor van de bedrijfsethiek, benoemt Willem Lageweg vier redenen waarom het mis is gegaan: het dominante kortetermijndenken gericht op financieel gewin. Masculien/competitief leiderschap in plaats van verbindend en moreel leiderschap. Veranderende normen en waarden, bijvoorbeeld in de belastingdiscussie. En ‘ontzielde’ bedrijven waar een gat ligt tussen ‘corporate’ en uitvoerende afdelingen (zoals sales en inkoop).

     

    MVO 3.0

    ‘MVO is zijn ethische roots vergeten’, concludeert Lageweg. ‘Winst is nog steeds de dominante factor. Recente schandalen rond topsalarissen, boekhoudfraudes en belastingontduiking laten zien dat de korte termijn en financiële belangen nog te veel overheersen. In plaats daarvan moet juist de missie leidend zijn’, zegt Lageweg. Oftewel, MVO 3.0: People en Planet bepalen de Profit. Niet andersom. Social enterprises zoals Fairphone, maar ook bedrijven als Interface, Ecostyle en Peeze laten zien dat het kan.

     

     

    Henk van Luijklezing MVO is zijn ethische roots vergeten - 1

    Henk van Luijklezing MVO is zijn ethische roots vergeten - 2

    Henk van Luijklezing MVO is zijn ethische roots vergeten - 3

     

     

    Moerassige dilemma’s

    Wat…

    Alle artikelen op TGTHR lezen?

    Registreer je dan (helemaal gratis) voor TGTHR! Je kunt dan alle artikelen op de website lezen.
    Ben je al geregistreerd? Dan kun je hieronder inloggen.

    Magazine TGTHR

    Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

    Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
    whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

    Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen