MVO marketing - Hoe verkoop je duurzaamheid
Magazine

Drie actuele inzichten die je helpen om aan de slag te gaan

MVO-marketing: hoe verkoop je duurzaamheid?

Door | 23 september 2016

Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen kunnen op steeds meer ­belangstelling rekenen binnen marketing en PR. Dat is goed nieuws voor iedereen die duurzame producten en diensten aan de man wil brengen. De trends, tips en tricks voor MVO-marketing op een rij.

 

Marketeers behoren tot de meest getalenteerde, creatieve mensen op aarde. Daarom hebben we ze nodig om de transitie naar een circulaire economie te versnellen. Dat zei Andy Ridley, directeur van de Nederlandse social enterprise Circular Economy, en uitvinder van Earth Hour, in een interview met The Guardian.

Als marketing ervoor heeft gezorgd dat we zijn gaan roken, dan kan PR ook de wereld verbeteren, zo luidt Ridley’s stellige overtuiging. De smart creatives die in de reclamewereld bovengemiddeld zijn vertegenwoordigd, zijn bovendien als geen ander in staat om circulaire thema’s zoals recycling, sharing en leasing te begrijpen. En om vervolgens het koopgedrag van millennials en andere consumentengroepen te verduurzamen.

 

Ridley benadrukt dat de opmars van circulaire bedrijfsmodellen voor de reclamewereld ook uitgelezen kansen creëert om te werken aan bijvoorbeeld klantenloyaliteit en merkbekendheid. Want welke marketingprofessional wordt niet blij van de mogelijkheid om met consumenten in contact te komen via een reparatieservice, recyclingprogramma of leasecontract? De uitdaging voor reclamebureaus en marketingteams is nu om deze kansen te herkennen – en om te beseffen dat de circulaire economie niet zomaar een duurzame trend is. Want in de wereld van marketing en PR staan groene producten en diensten bekend als moeilijk verkoopbaar.

 

 

Sustainability marketing is a strange and special animal

 

Spannende campagne

Er ligt nog een andere opgave op het bord van MVO-marketeers. Want bij MVO-activiteiten draait het doorgaans om het werk van professionals die systematische, nauwkeurige en diepgaande probleemanalyses uitvoeren. Dat zijn op het eerste oog niet bepaald onderwerpen die zich lenen voor een spannende reclamecampagne. ‘Sustainability marketing is a strange and special animal’, schreef Dimitar Vlahov van Sustainable Brands dan ook in een artikel over MVO-marketing. Hoe kan de promotie van MVO toch aantrekkelijk zijn? Met die vraag worstelen marketeers en MVO-professionals al jarenlang.

 

Maar net als Ridley is ook Vlahov uitgesproken positief over recente ontwikkelingen in MVO-marketing. Zo weten steeds meer duurzame merken succesvol samen te werken met celebs en andere influencers. Daarnaast zijn MVO-waarden steeds meer ingebed in de bedrijfscultuur. En dat is een ideale basis om – intern én extern – overtuigend te communiceren over duurzaamheid. Vlahov noemt onder meer Unilever, Marks & Spencer en O2 Telefonica als koplopers in deze beweging.

 

Aan…

Lees dit artikel gratis

Verduurzamen doe je niet alleen, dat doe je samen! Registreren is gratis en verplicht je tot niets, maar kan jou wel verder helpen met duurzaam ondernemen! Zo kan je al onze artikelen lezen op de website, je netwerk vergroten of je eigen nieuws en columns publiceren op TGTHR.

Registreer je ook (helemaal gratis) voor TGTHR en lees het complete artikel. Ben je al geregistreerd? Dan kun je hieronder inloggen.

Magazine TGTHR

Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Klik hier om je aan te melden