Nederland kan veel meer uit het potentieel van haar medewerkers halen
    Onderzoeken

    ‘Nederland kan veel meer uit het potentieel van haar medewerkers halen’

    Door | 26 juli 2017

    Organisaties in Nederland kunnen het potentieel van hun medewerkers veel beter benutten. Slechts 12 procent van de medewerkers in Nederland geeft aan dat de werkgever het beste uit hen haalt. Deze medewerkers werken bij – wat Integron noemt – Top performers. Het zijn die organisaties die de basis meer dan op orde hebben en medewerkers succesvol verbinden met waar de organisatie voor staat en gaat.

     

    Bijna 40 procent van de werkenden werkt bij een werkgever die niet of nauwelijks het beste uit hun medewerkers weet te halen. ‘Er is werk aan de winkel’, concludeert Integron-directeur Stephan van Gelder na duiding van de cijfers uit het achtste editie van het werkbelevingsonderzoek dat Integron jaarlijks uitvoert onder 4.000 werkenden en een representatief beeld geeft van de Nederlandse arbeidsmarkt.

     

    Het deel van de medewerkers dat hun organisatie als werkgever in sterke mate aanbeveelt blijft steken op 19 procent. Daar staat tegenover dat 33 procent dit in zwakke mate of niet doet. Van Gelder: ‘Waar organisaties in het bijzonder alert op moeten zijn, zeker in de huidige en toekomstige arbeidsmarkt, is dat 28 procent van plan is om in het komende jaar te solliciteren naar een baan bij een andere organisatie.’ Net als bij de intentie om de werkgever aan te bevelen is er een grote groep die te verleiden is met een baanaanbod dat gelijk is aan hetgeen de medewerker nu heeft. Twee op de vijf werkenden kiest voor die nieuwe baan. ‘Niet alleen het medewerkerpotentieel is dus een zorg, datzelfde geldt voor hun loyaliteit.’

     

    Mogelijk is de ervaring van werkdruk een verklarende factor voor het beperkt ontsluiten van medewerkerpotentieel. Bijna een derde (32 procent) geeft aan dat de werkdruk te hoog is. Bij medewerkers die ouder worden en langer in dienst zijn is het niveau van werkdruk nog hoger. ‘Deze groep bulkt van de kennis en ervaring. Organisaties die deze mensen op de juiste wijze inzetten halen veel meer uit hun medewerkers. Menselijk kapitaal is überhaupt het waardevolste dat er is voor elke organisatie die een Top performer wil zijn of worden.’

     

    De gemiddelde tevredenheid van werkend Nederland is een 6.7. Dit wijst op een daling van tevredenheid, want in 2016 was deze score nog 7.0. Onder de dalingen die deze trend veroorzaken, zijn het werkplezier en de voldoening die men uit werk haalt. De vraag wat er goed gaat in het organiseren van werkbeleving is na al de bovenstaande constateringen te rechtvaardigen: ‘De gemiddelde werkgever biedt een organisatie waarin werkzekerheid, een prettige werkomgeving en voldoening geen gegeven blijken. Zij kunnen veel leren van de Top performers, omdat medewerkers zich daar meer verbonden voelen met de koers van de organisatie, betere communicatie en samenwerking ervaren en waardering van de leidinggevende krijgen.’ Voldoening is dan natuurlijk in het bereik. ‘De medewerker slaagt er bij Top performers vaker in het beste van zichzelf te geven en het enthousiasme en de loyaliteit zijn er sterker aanwezig. Tel uit je winst.’

     

    Meer en meer organisaties begrijpen dat de basis op orde moet zijn om het collectief presteren naar een hoger niveau te brengen. ‘In gesprekken met organisaties die hun medewerkerpotentieel onvoldoende benutten, haal ik vaak voorbeelden van onze klanten aan die hier succesvol aan hebben gewerkt om te illustreren dat verbetering mogelijk is. En verbetering is mogelijk’, besluit van Gelder.

     

    Bekijk de infographic met resultaten van het onderzoek Werkbeleving in Nederland

    Lees de 5 tips om Top Performer te worden

    Reacties

    We hopen dat de discussies die plaatsvinden op TGTHR energiek en constructief zijn en aanzetten tot nadenken! Om een reactie te kunnen plaatsen moet je je inloggen of gratis registreren. Je eerste reactie moet door de redactie worden goedgekeurd. De hieropvolgende reacties worden automatisch geplaatst. De redactie houdt zich het recht voor te lange reacties in te korten. Reacties die overdreven commercieel, kleingeestig, beledigend of off-topic zijn, kunnen door de redactie worden verwijderd. Alle berichten worden eigendom van TGTHR.

    Magazine TGTHR

    Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

    Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
    whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

    Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen