Alliander wint Kristalprijs

18 november 2016 | Door: Bob Boerdam | Bron: RVO

Alliander ontvangt de Kristalprijs, de hoofdprijs van de Transparantiebenchmark. De tweede plaats is voor Schiphol en op nummer drie staat de NS. Het is de zevende keer dat deze prijs is toegekend. Dit gebeurt in het kader van de Transparantiebenchmark (TB). Dit jaarlijks terugkerend onderzoek brengt de inhoud en kwaliteit in maatschappelijke verslaggeving in beeld, van de top 500 Nederlandse ondernemingen.

 

 

Prijswinnaar met durf

De jury beloont Alliander met de Kristalprijs, omdat Alliander maatschappelijk beleid en dilemma’s regelmatig binnen de Raden van Bestuur en Commissarissen bespreekt. Zij gaan nadrukkelijk in op de lange termijn en plaatsen vraagtekens bij focus op groei van de capaciteit. De doelstelling om in 2023 klimaatneutraal te zijn spreekt van durf. Alliander loopt voorop door ook andere manieren van lange-termijn waardecreatie te verkennen. Deze ontwikkeling ziet de jury in de toekomst graag bij meer bedrijven terug. Verder rapporteert Alliander niet alleen transparant over de maatschappelijke prestaties, maar betrekt haar belanghebbenden actief bij dit beleid. Het is opvallend dat belanghebbenden die dicht bij de organisatie staan, een belangrijkere stem hebben in het bepalen van de materiële onderwerpen. Ook uit deze vorm van vernieuwing spreekt een focus op de maatschappij die de jury graag beloont met de Kristalprijs.

 

Tweede en derde prijs

De tweede plaats is voor Schiphol. De luchthaven gaat in op een aantal zeer concrete dilemma’s en benoemt ook het standpunt van Schiphol zelf. Deze dilemma’s in op de positie die de luchthaven in de toekomst inneemt. De jury heeft bewondering voor de toegankelijke vormgeving en de manier waarop inzicht wordt geboden in het proces van waardecreatie. Hiervoor heeft Schiphol vorig jaar de innovatieprijs gewonnen. De NS komt op de derde plaats omdat er verantwoording wordt afgelegd over zaken die het afgelopen jaar niet goed zijn gegaan. Pijnlijke thema’s worden niet uit de weg gegaan. De Raden van Bestuur en  Commissarissen tonen zich in het verslag bewust van wat beter kan.

 

Meest innovatief

Heineken N.V. heeft dit jaar het meest innovatieve jaarverslag met haar model van waardecreatie.  Heineken specificeert waar het inkoopt en wat de geografische herkomst van de verschillende kapitalen is. Door ook te benoemen welke dilemma’s er spelen in landen met een hoog risico, onderscheidt de verslaggeving zich van andere verslagen.

 

Snelste stijger

De snelste stijger van de Transparantiebenchmark 2016 is het UMCG, met een stijging van de 197e naar de 79e positie, een stijging van 118 positie. De prijs voor maatschappelijke verslaggeving is een initiatief van de Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA) en het Ministerie van Economische Zaken. Met de Transparantiebenchmark en de Kristal wil het ministerie maatschappelijk verantwoorde verslaggeving breed stimuleren en verbeteren.

 

Lees meer over de Transparantiebenchmark

Deel dit artikel

[sharify]
Magazine TGTHR

Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen