Nieuws
Algemeen

D-reizen meest klantgerichte bedrijf van Nederland

19 april 2016 | Door: Charlene Bodt | Bron: CCDNA

D-reizen mag zichzelf een jaar lang het meest klantgerichte bedrijf van Nederland noemen. Dat is in Utrecht bekendgemaakt tijdens de vijfde editie van de Customer Centric DNA Awards. Ruim 12.000 Nederlanders deelden daarvoor hun meningen en ervaringen over bedrijven waar zij klant zijn en beoordeelden hen op klantgerichtheid.

 

BMW eindigde op de tweede plaats. In de top 10 best scorende bedrijven komen dit jaar nieuwe namen naar voren, waaronder HEMA en RegioBank. De CCDNA Awards is een initiatief van BearingPoint en DVJ Insights. Het is de grootste publieksprijs die bedrijven op het gebied van klantgericht ondernemen in Nederland kunnen winnen. Binnen twaalf verschillende sectoren werden er vanavond prijzen uitgereikt.

 

Koplopers

Vijf merken hebben de nummer één positie binnen hun branche in 2016 kunnen vasthouden: Simyo (telefonie), XS4ALL (internetprovider), Coolblue (online retail), Greenchoice (energie) en Enduris (voorheen Delta / netbeheer). Allen zijn het koplopers op het gebied van klantgericht ondernemen. Toyota, vorig jaar dé grote winnaar, moest haar nummer één positie in de categorie automotive afstaan aan BMW en zakte naar de 4e plaats.

D-reizen meest klantgerichte bedrijf van nederland

 

Klant of Partner?

Dit jaar werd er tijdens de Customer Centric DNA Awards ook een award uitgereikt aan het bedrijf dat het beste met zijn klanten samenwerkt (co-creatie). Die prijs ging naar RegioBank. De organisatie van de awardshow stelt dat RegioBank de terechte winnaar van de thema award is omdat de bank hun klanten niet als klanten ziet, maar echt als partner waarmee zij samenwerkt.

 

Vertrouwen onstuimige branches gedaald

Het afgelopen jaar hebben er in het retailsegment diverse faillissementen plaatsgevonden. Ook in de auto-industrie was er een hoop tumult, waaronder het schandaal rondom sjoemelsoftware. Deze gebeurtenissen lijken van invloed op het vertrouwen van de consument. Uit het CCDNA onderzoek 2016 blijkt namelijk dat Nederlanders ten opzichte van vorig jaar in beide industrieën beduidend minder vertrouwen hebben.

 

Opzet onderzoek

De CCDNA Awards zijn gebaseerd op onderzoek onder ruim 12.000 klanten van 113 bedrijven. Klanten mochten in hun eigen bewoordingen hun meest recente ervaring met het bedrijf omschrijven en toetste bedrijven op hun klantgerichtheid. Zo roemde een van de respondenten winnaar D-reizen als volgt: ‘Ik werd erg leuk en goed geholpen door een medewerkster die alles goed uitzocht voor ons. Er werd goed meegedacht met ons en dat gaf ons een zeer lekker gevoel. Geweldige service en zelfs na terugkomst werden wij gebeld hoe het geweest was.’ Het uitgebreide veldwerk is in samenwerking met consultancybureau BearingPoint door DVJ Insights uitgevoerd. Meer informatie via www.ccdna.nl.

 

Deel dit artikel

[sharify]
Magazine TGTHR

Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen