Nieuws

    MVO Nederland introduceert ‘Omzet met impact’ voor duurzame handel

    26 mei 2017 | Door: Charlene Bodt | Bron: MVO Nederland

    MVO Nederland introduceert een nieuwe aanpak voor het stimuleren van duurzame handel met opkomende markten. In het programma ‘Omzet met impact’ worden groepen Nederlandse bedrijven gekoppeld aan ondernemers in Azië, Afrika en Latijns-Amerika. Het doel: duurzaam sourcen, produceren en leveren en zo bijdragen aan de Sustainable Development Goals.

    Nederlandse ondernemers die zakendoen met ontwikkelingslanden zien daar veel winstkansen, zo blijkt uit recent onderzoek van MVO Nederland (Thermometer 2016). Zij willen ook graag verantwoord ondernemen, maar hebben moeite dit concreet te maken. Tegelijk willen veel handelspartners in ontwikkelingslanden graag investeren in MVO, maar ze missen de financiële middelen en zekerheid om dat te doen.

     

    Matchmaking

    Om die patstelling te doorbreken, koppelt MVO Nederland kleine coalities van ondernemers in Nederland en in opkomende markten aan elkaar. Na onderzoek naar veelbelovende marktkansen, wordt met de ondernemers een plan opgesteld voor het realiseren van duurzame en eerlijke handels- en investeringsrelaties. Bedrijven moeten daarin minimaal voldoen aan de OESO-richtlijnen en zoveel mogelijk bijdragen aan de Sustainable Development Goals.

     

    Duurzame innovaties

    MVO Nederland zet in op innovatieve businessplannen. Ter illustratie: modebedrijven werken gezamenlijk aan een circulaire kledinglijn met productie in Bangladesh. Fruitimporteurs en -leveranciers verbeteren de bodem in Costa Rica waar ananassen worden geteeld voor de Europese markt. En chemie- en modebedrijven introduceren milieuvriendelijk en eerlijk geproduceerd leer in Ethiopië.

     

    De matchmaking tussen ondernemers start in elf landen: Bangladesh, Colombia, Costa Rica, Ethiopië, India, Indonesië, Kenia, Myanmar, Oeganda, Peru en China. De focus ligt op de sectoren agrifood, textiel, leer, ICT, toerisme, chemie en de maritieme sector. Het ministerie van Buitenlandse Zaken draagt financieel bij aan het programma.

     

    Nederlandse ondernemers die duurzaam en eerlijk (willen) sourcen, produceren of handelen in Bangladesh, Colombia, Costa Rica, Ethiopië, India, Indonesië, Kenia, Myanmar, Oeganda, Peru en China kunnen contact opnemen met MVO Nederland, via Frans Tilstra, business developer bij MVO Nederland.

    Magazine TGTHR

    Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

    Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
    whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

    Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen