Nieuws

    Sustainable Brand Index 2017: Greenchoice meest duurzame merk van Nederland

    11 april 2017 | Door: Charlene Bodt | Bron: SB Index

    Energiemerk Greenchoice is door Nederlandse consumenten uitgeroepen tot meest duurzame merk van Nederland, zo blijkt uit de Sustainable Brand Index 2017. Naast Greenchoice werden ook branchewinnaars IKEA (Retail), Albert Heijn (Supermarkten), Zonnatura (Voedingswaren) en Triodos (Banken) bekendgemaakt. Greenchoice werd uitgeroepen als branchewinnaar in de sector Energie en als overall winnaar.

     

    De Sustainable Brand Index is een jaarlijks onderzoek onder 4.000 Nederlandse consumenten naar hun perceptie van de duurzaamheid van bekende merken in Nederland. In totaal zijn 108 Nederlandse merken onderzocht. De uitreiking van de Sustainable Brand Awards vond plaats in de WesterUnie te Amsterdam.

     

    Sustainable Brand Awards

    Dit is het eerste jaar dat de Sustainable Brand Index in Nederland wordt gehouden. In Scandinavië, waar duurzaamheid een vaste plek heeft op de strategische agenda van vrijwel alle grote en kleinere bedrijven, vond de Sustainable Brand Index dit jaar voor de zevende keer plaats.

     

    De winnaars: de meest duurzame merken van Nederland

    Overall: Greenchoice

     

    Banken: Triodos

    Energie: Greenchoice

    Retail: IKEA

    Supermarkten: Albert Heijn

    Voedingswaren: Zonnatura

     

    Duurzaamheidscommunicatie op de agenda

    ‘We zijn trots dat we de Sustainable Brand Index dit jaar voor het eerst in Nederland kunnen presenteren’, zegt Annemarije Tillema van de Sustainable Brand Index Nederland. ‘Door middel van de Index willen we het belang van goed duurzaamheidsbeleid en -communicatie op de kaart zetten bij Nederlandse bedrijven.’

     

    Tillema vervolgt: ‘We zien dat veel bedrijven stoeien met hun duurzaamheidscommunicatie. Zij hebben vaak al hele goede initiatieven op het gebied van duurzaamheid binnen het bedrijf, maar zijn bang dat het als greenwashing wordt gezien als zij er te snel over communiceren. Toch verwachten consumenten van bedrijven te zien hoe zij zich gedragen op het gebied van duurzaamheid. Dat spanningsveld proberen wij te doorbreken door inzichtelijk te maken wat consumenten verwachten en wat zij belangrijk vinden. Bovendien bieden we organisaties een handvat om hun duurzaamheidsbeleid en -communicatie verder te verbeteren en er met vakgenoten over te discussiëren. Zo zorgen we ervoor dat duurzaamheid een strategische pijler van ieder bedrijf wordt en dat consumenten beter begrijpen wat iedere organisatie wel en niet doet op het gebied van duurzaamheid.’

     

    Bekijk de volledige Sustainable brand index ranking 2017

    Magazine TGTHR

    Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

    Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
    whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

    Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen